FMCG SUMMIT 2024
FMCG SUMMIT 2024

INTERVJU: Nastavak rasta u Hrvatskoj i širenje u regiju

Intervju

01.10.2024

Dragan Baškarad, član Uprave za operativne poslove, Studenac

Pripremila: Jelena Lazarić, jelena@b2bmedia.org

Uz preuzimanje slovenskog lanca Kea, Studenac započinje svoju međunarodnu ekspanziju. Dragan Baškarad otkriva planove za daljnje širenje, izazove tržišta rada i kako namjeravaju postati vodeći maloprodajni lanac u regiji.

Upravi Studenca Dragan Baškarad pridružio se u prvom kvartalu 2020. godine. Zadužen je i odgovoran za operativne poslove kompanije, a nedavno je preuzeo i upravljanje lancem opskrbe. Tako posljednjih gotovo pet godina, nakon turbulentnog razdoblja koje je donijela pandemija, vodi optimizaciju maloprodajnih procesa i implementaciju novih standarda kako bi osigurao efikasnost poslovanja više od 1300 trgovina diljem Hrvatske. Prije dolaska u Studenac, radio je u vodećim maloprodajnim kompanijama u regiji, poput Konzuma u Bosni i Hercegovini, gdje je obnašao funkciju izvršnog direktora, i Stanić Tradea, gdje je bio odgovoran za razvoj maloprodaje i ekspanziju. Diplomirao je na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Mostaru, a svoja iskustva i znanja danas primjenjuje kako bi unaprijedio poslovanje i prilagodio ga novim tržišnim izazovima.

Studenac je početkom rujna uspješno preuzeo slovenski maloprodajni lanac Kea i tako započeo svoje širenje izvan granica Hrvatske. Kako će to utjecati na poslovanje Studenca?

Kea je naša jubilarna, deseta velika akvizicija od 2018. godine, ujedno prva izvan granica Hrvatske. Uključivanje 32 trgovine tog uspješnog maloprodajnog lanca u Studenac važan je pothvat prema osnaživanju našeg poslovanja i, nadamo se, početak našeg međunarodnog puta. Sloveniju smatramo jednim od najatraktivnijih i najrazvijenijih tržišta u Srednjoj i Istočnoj Europi, što nam pruža jedinstvenu priliku za početak takozvanog izvoza našeg poslovnog modela.

Na slovenskom maloprodajnom tržištu dominiraju veliki formati trgovina. S druge strane, koncept proximity trgovina, onih u neposrednoj blizini kupaca, još je uvijek nedovoljno razvijen. Vjerujemo da ondje postoji snažna potreba za razvojem trgovina koje zadovoljavaju svakodnevne potrebe kupaca.

S tim u vezi, trenutačno na slovenskom tržištu ne postoji jasni lider u proximity konceptu, što ostavlja mnogo prostora za isticanje svih prednosti našeg modela. Upravo zato u Sloveniji vidimo veliku priliku za integraciju svog dokazano uspješnog koncepta i, s Keom kao prvim suputnikom, ondje planiramo postati prepoznatljiv i vodeći maloprodajni lanac trgovina u susjedstvu. 

Smatram da Studenac može značajno doprinijeti raznolikosti i kvaliteti ponude u Sloveniji, dok istovremeno jača svoju prisutnost i konkurentsku poziciju na regionalnom tržištu.

S obzirom na stanje na maloprodajnom tržištu u Hrvatskoj, koliko ima prostora za daljnju konsolidaciju kroz akvizicije te organsko širenje?

Organsko širenje je temelj na kojemu počiva današnja tržišna pozicija Studenca. Od 2018. godine Studenac je otvorio više od 450 novih trgovina diljem Hrvatske. Na temelju naših analiza, još uvijek postoji značajan prostor za daljnje organsko širenje u Hrvatskoj, s obzirom na brojne lokacije diljem zemlje koje su prikladne za format Studenca. Vjerujemo da je upravo to jedna od naših komparativnih prednosti.

S druge strane, devet velikih uspješnih akvizicija u Hrvatskoj pokazuju da je širenje naše mreže i na ovaj način pouzdan stup naše strategije rasta. Od 2018. do kraja kolovoza 2024. godine proširili smo svoju prisutnost pripajanjem više od 700 trgovina u mrežu Studenca, uključujući 36 trgovina Decentije, našu najnoviju akviziciju na „domaćem terenu“ kojom jačamo svoju poziciju u glavnom gradu Hrvatske. Zahvaljujući integraciji Decentije u Studenac, kupci nas danas mogu pronaći na više od 140 lokacija na području grada Zagreba.

Vjerujemo da hrvatsko maloprodajno tržište nudi značajne prilike za daljnju konsolidaciju, prvenstveno zbog njegove frag­mentiranosti i rastuće važnosti kupnje u neposrednoj blizini, što je u skladu s našim poslovnim modelom.

Koje su glavne strategije koje Studenac koristi kako bi se izdvojio na tržištu i privukao nove kupce te kako vidite razvoj sektora u idućih pet godina?

Naš glavni strateški cilj je postati vodeći maloprodajni lanac u regiji, poznat po jedinstvenom konceptu susjedskih trgovina koje u središte poslovanja stavljaju kupca i njegove potrebe. Vodeći se jasnom vizijom, razvijamo poslovanje kroz otvaranje novih vlastitih trgovina, pridruživanjem manjih lanaca našoj mreži te kontinuiranim ulaganjima u modernizaciju i unapređenje postojećih trgovina. 

Smatramo da se već danas izdvajamo na tržištu zahvaljujući svim prednostima koje donosi koncept naših trgovina koje su u neposrednoj blizini kupcima. Navike kupaca se mijenjaju te kupci sve češće obavljaju manje i češće kupnje. I mi im želimo osigurati da to bezbrižno čine, gdje god se nalazili, u našem Studencu, gdje mogu pronaći i sitno i bitno.

Prema najnovijem izvješću Porezne uprave, maloprodaja je pokazala snažan rast u prvih osam mjeseci ove godine, a u Studencu očekujemo da će se taj trend osobne potrošnje nastaviti dugoročno. 

Najnovije brojke pokazuju kako je rast bio dosljedan tijekom cijele godine, odnosno da Hrvatska ne bilježi rekorde samo tijekom sezone, već napreduje tijekom cijele godine. To potvrđuje kako se potrošnja stabilizira, a to je za budućnost sektora maloprodaje iznimno važno.

Izvrstan pokazatelj rasta potreba i stvarne potrošnje kupca neosporno jest značajni porast broja izdanih računa u trgovinama – svakog mjeseca ove godine izdano je nekoliko milijuna računa više u usporedbi s razdobljem prije pandemije.

Također, od ožujka 2023. godine, rast plaća u Hrvatskoj nadmašio je rast cijena, što je povećalo kupovnu moć potrošača. Iz svih tih razloga, naša očekivanja temelje se na čvrstim pokazateljima da potrošnja raste zbog povećane kupovne moći potrošača – što je ključno za budući razvoj i poboljšanje životnog standarda, maloprodajnog sektora i cjelokupnog gospodarstva.

Koji su Vaši ključni principi i vrijednosti kad je riječ o vođenju tima i upravljanju? I kako se nosite s izazovima vezanim uz radnu snagu, posebno tijekom turističke sezone? 

Naš tim danas čini više od šest tisuća zaposlenika, a njih oko 90 posto zaposleno je u našim trgovinama. Oni su naša najveća snaga i ključ uspjeha Studenca – oni su susjedi našim kupcima i predstavljaju Studenac. 

Svjesni izazova na tržištu rada unutar maloprodajnog sektora, važnosti zadržavanja naših zaposlenika, izuzetno smo usmjereni na poboljšanje radnih uvjeta i uvođenje različitih pogodnosti za naše zaposlenike. Bez motiviranih zaposlenika Studenac danas ne bi bio maloprodajni lanac s najviše prodajnih mjesta u Hrvatskoj i najbrže rastući lanac po prihodima u posljednjih pet godina. Svjesni smo da je čitav naš tim velik i važan dio tog uspjeha. 

Iako statistike dostupne na servisu poslovna.hr pokazuju kako plaće naših zaposlenika u trgovinama rastu brže od prosjeka industrije, pozicionirajući nas u ovom seg­mentu iznad prosjeka uspoređujući se s ostalim maloprodajnim lancima u zemlji, i dalje smo izuzetno usmjereni na poboljšanje radnih uvjeta i uvođenje različitih pogodnosti za naše zaposlenike. Stoga ne prestajemo pratiti potrebe i zahtjeve tržišta te planiramo nastaviti uvoditi promjene i djelovati s ciljem stvaranja radnog okruženja u kojemu se svi naši zaposlenici osjećaju cijenjeno i motivirano.

Pitanje dostupnosti radne snage iznimno je široka i važna tema na europskoj razini, pa ni trgovački sektor u Hrvatskoj, posebno tijekom turističke sezone, nije iznimka. Pristupamo tome strateški i proaktivno. Kandidate privlačimo brojnim pogodnostima te prilikom za stalnim zaposlenjem, odnosno ostankom u Studencu i nakon sezone. Osim pronalaženja novih radnika, veliku pažnju posvećujemo zadržavanju postojećih. 

Kad je riječ o upravljanju timom, smatram da se ono temelji na principima za postizanje izvrsnosti, poticanju inovacija i transparentne komunikacije te osiguravanju visoke angažiranosti zaposlenika. Kao član Uprave, vjerujem kako je liderstvo prvenstveno pitanje primjera, stoga se trudim pokazati predanost, integritet i viziju kroz svoje djelovanje. I jednako važno, nastojim rasti zajedno sa svojim ljudima.

Koliko je važna suradnja s domaćim proizvođačima za Studenac i kako birate partnere među njima? 

Uvjereni smo kako poticanjem lokalne proizvodnje izravno doprinosimo razvoju zajednice u kojoj djelujemo. Osim što osnažujemo poslovanje brojnih proizvođača, time doprinosimo kvaliteti proizvoda u našoj ponudi. Primarni nam je fokus na podupiranju malih domaćih proizvođača i OPG-ova koji s nama dijele vrijednosti kvalitete i održivosti. Međutim, ne podupiremo ih isključivo otkupom njihovih proizvoda, već pokrećemo kampanje kojima njihov impresivan trud želimo ponosno predstaviti javnosti. 

Tako smo kampanjom „Kušaj domaće“ javnosti predstavili mala obiteljska gospodarstva koja vrijedno i marljivo rade kako bi se na policama Studenca mogli kupiti proizvodi najveće kvalitete. Osim toga, kroz naš društveno odgovorni program Korak bliže zajednici u 2023. smo pokrenuli projekt „Slavonija u srcu i u 1200 naših dućana“ kojim smo dodatno potaknuli male proizvođače da nam se pridruže u našoj misiji pružanja kvalitetnog lokalnog proizvoda kupcima Studenca. 

Koji su ključni kriteriji koje uzimate u obzir pri odabiru dobavljača? Kako održavate dugoročne i uspješne odnose s vašim dobavljačima?

Pri odabiru dobavljača, ključni kriteriji su kvaliteta proizvoda, pouzdanost isporuke i usklađenost s našim ciljevima održivosti. Dugoročne odnose s dobavljačima održavamo kroz transparentnu komunikaciju, redovite evaluacije i zajedničke projekte koji doprinose obostranom rastu. Nastojimo izgraditi partnerski odnos temeljen na povjerenju i međusobnom poštovanju. Ova strategija omogućava nam stabilnost u opskrbnom lancu i osigurava kontinuiranu dostupnost visokokvalitetnih proizvoda za naše kupce. Vjerujemo da je snažna suradnja s dobavljačima iznimno važna za dugoročni uspjeh i održiv rast Studenca.