Autor: Dalibor Minić
U fokusu ovog istraživanja je kupovina proizvoda za negu i higijenu zuba u domaćinstvima u Srbiji, u periodu od aprila do novembra 2020. godine.
Tokom posmatranog osmomesečnog perioda, pastu za zube je bar jedanput kupilo 80% domaćinstava u Srbiji, a u proseku oko četiri puta.
Zubne paste najviše su se kupovale u supermarketima, koji se izdvajaju sa 24% vrednosnog tržišnog učešća u kategoriji, dok za njima slede drogerije sa 21%. Minimarketi i hipermarketi generisali su po 15% vrednosti kategorije.
Učešće kupovina zubnih pasti na promocijama je izraženije u odnosu na FMCG prosek i iznosi 40% vrednosti kategorije. Sa druge strane, zastupljenost trgovačkih zubnih pasti je ispod tržišnog proseka sa 6% vrednosnog tržišnog učešća.
Pet vodećih brendova pasti za zube zauzima ukupno 67% vrednosnog učešća u kategoriji i ti brendovi su, abecednim redosledom: Aquafresh, Blend-a-med, Colgate, Parodontax i Vademecum.
U odnosu na zubne paste, četkice i konce za zube je, u analiziranom periodu, kupilo nešto manje domaćinstava – 44% od ukupnog broja domaćinstava u Srbiji, u proseku oko dva puta tokom posmatranih osam meseci, odnosno jednom na svaka četiri meseca.
Čak 41% vrednosnog učešća kategorije četkica i konaca za zube generisano je u drogerijama, 16% u supermarketima, a 13% u minimarketima. Diskontni lanci u ovoj kategoriji imaju nešto veći uticaj sa vrednosnim učešćem od 10%.
Pritisak promocija je kod četkica i konca za zube, kao i kod zubnih pasti, na nivou iznad proseka za FMCG kupovine, i u analiziranom periodu iznosio je 42%.
Trgovačke marke, s druge strane, imaju znatno veću zastupljenost u ovoj kategoriji sa 23% vrednosnog učešća.
Pet vodećih brendova u kategoriji zaslužno je za 74% ukupne vrednosti kupovina kategorije, a ovi brendovi su, abecednim redosledom: Aquafresh, Colgate, Dentalux, Dontodent i Oral B.
O istraživanju GfK Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Adria regiji neprekidno traje duži niz godina (u Hrvatskoj od 2000. godine, u Srbiji od novembra 2002. a u BiH u periodu 2004-2012). U centru pažnje je merenje potrošnje oko 130 proizvodnih kategorija na reprezentativnom uzorku domaćinstava. Podaci se prikupljaju uz pomoć pametnog telefona i SmartScan mobilne aplikacije. Ova metodologija meri potrošnju robe široke potrošnje koja se konzumira u samom domaćinstvu i pokriva kupovinu u svim kanalima distribucije. Proizvodi koji se potroše van domaćinstva nisu predmet ovog istraživanja. |
-
O GfK GfK je pouzdan izvor najznačajnijih informacija o tržištu i potrošačima, koji omogućavaju našim klijentima da donesu sveobuhvatnije odluke. Više od 10,000 eksperata u marketinškim istraživanjima kombinuje svoju strast sa 80 godina GfK iskustva u proučavanju podataka. Ovo omogućava GfK da poveže ključna globalna saznanja sa lokalnim specifičnostima u više od 100 zemalja. Koristeći inovativne tehnologije i naučni pristup, GfK pretvara obimne podatke u suštinske podatke, čime omogućava svojim klijentima da unaprede konkurentnost i obogate iskustva i izbor potrošača. |