Trend zdrave prehrane posljednjih je godina u porastu, a ovih dana još više. Trenutačna situacija vezana za COVID-19, koja je pogodila kako Hrvatsku tako i svijet, potaknula je kupce da još više kupuju domaće, a trgovce da prošire svoju suradnju s potonjima te im omoguće mjesto na njihovim policama. U nastavku donosimo više o svemu što se događalo od veljače do danas.
Kako bi domaći proizvodi što lakše dospjeli u ruke kupaca, nastale su neke online platforme i inovacije koje im omogućuju lakšu kupnju iz vlastita doma.
HRana – nova aplikacija za upozorenja o hrani. S ciljem osiguranja visoke razine zaštite zdravlja ljudi i interesa potrošača u vezi s hranom, Ministarstvo poljoprivrede i AKD razvili su mobilnu aplikaciju HRana koja omogućuje građanima tijekom 24 sata svih dana u godini promptnu informaciju o povlačenju ili opozivu proizvoda s tržišta za koje postoji rizik ili opasnost za zdravlje ljudi i životinja ili mogu štetno utjecati na okoliš. U aplikaciji koju će građani moći besplatno koristiti na svojim mobilnim uređajima nalazit će se informacije o nesukladnim proizvodima za koje se radi opoziv s tržišta, a nalaze se na tržištu i u roku trajanja.
Ministarstvo poljoprivrede pokrenulo platformu Tržnica.hr. Ministarstvo poljoprivrede pokrenulo je internetsku platformu Tržnica.hr gdje se mogu kupiti poljoprivredni proizvodi iz cijele Hrvatske. U prodaji sudjeluje 550 poljoprivrednih proizvođača. Putem platforme nacionalne internetske tržnice javni naručitelji pronalazit će dobavljače i objavljivati potrebe za nabavu domaćih poljoprivredno-prehrambenih proizvoda u skladu s odlukom Vlade o uvjetima i kriterijima koje pri javnoj nabavi moraju zadovoljiti poljoprivredni i prehrambeni proizvodi, na temelju koje se javni naručitelji obvezuju na nabavu domaće, svježe i kvalitetne hrane iz kratkih lanaca opskrbe.
Greenmarket.hr – prava, a virtualna tržnica. Nagli porast interesa za nabavu zdrave hrane domaćih proizvođača jedna je od njih. Platforma Greenmarket.hr također je dobra novost koja nam je takve proizvođače i njihove proizvode učinila udaljenima tek par klikova. Virtualna tržnica ima za cilj “kopirati” pravu i osigurati najbolju ponudu kupcima te najbolje uvjete domaćim proizvođačima. Ta internetska trgovina povezuje domaće proizvođače s krajnjim kupcima koji iz sigurnosti vlastita doma na jednostavan način dolaze do željenih proizvoda.
Platforma za predstavljanje hrvatskih OPG-ova. Udruga Inovativni projekti s Hrvatskom zajednicom županija pokrenula je besplatni projekt „OPG-ovi Hrvatske“ koji je zamišljen kao polazno mjesto za obiteljska poljoprivredna gospodarstva i građane zainteresirane za njihove proizvode. Nositelji OPG-ova moći će samostalno unositi kontakt podatke, dodavati svoje proizvode, ispričati priču o svom obiteljskom gospodarstvu, nabrojiti nagrade i priznanja koja su osvojili te dodavati fotografije.
Inovacija na zagrebačkoj tržnici. Zagrebačke tržnice su skladu s odlukom Nacionalnog stožera civilne zaštite otvorene početkom travnja, a građani su proizvode mogli kupovati i iz svojih automobila na „drive-in“ Zelenoj tržnici na Žitnjaku, izvijestio je voditelj Tržnica Zagreb Stanko Gačić. Na tržnicama su postavljeni i punktovi za dezinfekciju ruku djelatnika, zakupaca i kupaca, a osigurano je i nošenje zaštitnih maski za djelatnike i zakupce. Provodit će se i mjere pojačane higijene i svakodnevnog čišćenja svih prostora.
Welovelocal.hr povezuje hrvatske uzgajivače hrane s kupcima i volonterima. Gastronomska platforma predstavljena prije godinu dana, danas pomaže cijeloj Hrvatskoj doći do najkvalitetnijih namirnica. U Hrvatskoj će odsad biti moguće pronaći sve domaće proizvođače i dobavljače hrane na jednome mjestu, na portalu Welovelocal.hr. Gastronomsku platformu WE LOVE LOCAL pokrenuli su prije godinu dana lifestyle portal Journal i marketinška agencija Alert uz podršku velikih hrvatskih chefova, gastro vizionara, ali prvenstveno velikih ljudi, Rudolfa Štefana i Marina Medaka.
Grad Vrgorac osnovao digitalnu tržnicu. Donesena je odluka o aktiviranju digitalne zelene tržnice u aktualnoj krizi zbog koronavirusa, a proizvodi će biti dostupni u cijeloj Hrvatskoj. Izrađena je web-stranica s bazom podataka obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava, njihovih proizvoda i raspoloživih količina, a potom i android aplikacija, koja na jednostavan način, u samo tri koraka, povezuje proizvođače i krajnje korisnike. Putem digitalne tržnice osigurat će se informacija o 450 vrgoračkih obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava koja proizvode jagode, breskve, jabuke, šljive, stolno grožđe i drugo voće i povrće, kao i med i kvalitetna vina.
Proizvođači i trgovci pozivaju na suradnju domaće OPG-ove
NTL poziva OPG-ove da se jave za otkup. Narodni trgovački lanac (NTL) surađuje s više od 1000 obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava, a domaći proizvodi koje od njih izravno kupuje svakodnevno su dostupni kupcima na 1500 prodajnih mjesta članica Grupe NTL. Bez obzira na količinu njihove proizvodnje, zainteresirani proizvođači mogu se javiti na mail vip@ntl.hr ili mogu telefonski kontaktirati otkupna mjesta NTL-a u Zagrebu, Virovitici, Čakovcu, Metkoviću, Osijeku ili Rijeci.
Tommy potiče suradnju s domaćim poljoprivrednim proizvođačima.
Kao odgovorna kompanija koja kontinuirano potiče razvoj gospodarstva i suradnju s domaćim poljoprivrednim proizvođačima, već sada surađujemo s više od 200 hrvatskih proizvođača. Proizvodi domaćeg porijekla važan su dio naše ponude, a ovom inicijativom želimo dodatno povećati njihov udio u ponudi te na taj način izravno potaknuti očuvanje i razvoj poljoprivredne proizvodnje u Hrvatskoj, a posebno na lokalnoj razini.
Spremni smo svoje prodajne i logističke kapacitete staviti u funkciju te dodatno omogućiti plasman roba hrvatskim proizvođačima, posebno malim proizvođačima i OPG-ovima, poručuju iz Tommyja.
PIK Vinkovci pozvao male poljoprivredne proizvođače za otkup. PIK Vinkovci poziva sve zainteresirane male poljoprivredne proizvođače i OPG-ove u Hrvatskoj koji žele plasirati svoju proizvodnju Konzumu, da ih kontaktiraju putem njihovih otkupnih stanica ili mail adrese: otkup@pik-vinkovci.hr. Naime, PIK Vinkovci uz Konzum, sudjeluje u inicijativi koju je pokrenula Fortenova grupa u suradnji s Poljoprivrednom komorom i Ministarstvom poljoprivrede kako bi se poljoprivredni proizvodi malih proizvođača koji se zbog izvanrednih mjera ne mogu plasirati na tržnice, plasirali u maloprodajnu mrežu Konzuma.
Pilići iz Međimurja dostupni online. OPG Herman godišnje proizvede 50 tisuća pilića. Prodaju ih u Podravini i dvaput tjedno na tržnici na zagrebačkom Borongaju, a primaju i telefonske te online narudžbe. Meso i iznutrice takve ukusne i zdrave peradi Herman dostavlja dva puta tjedno u Zagreb, pa tako svatko tko želi uživati u autohtonim međimurskim pilićima, može ih naručiti izravno od Josipa Hermana.
Marinada spremna preuzeti i na tržište plasirati proizvode koji ne mogu na tržnicu. Marinada, vodeća tvrtka u regiji u djelatnostima proizvodnje, prerade, otkupa i prodaje svježeg i prerađenoga voća i povrća, povodom odluke Stožera civilne zaštite RH da se od 3. ožujka zatvore sve tržnice, kao jedne od mjera u borbi protiv širenja pandemije koronavirusa, objavljuje kako je spremna preuzeti i na tržište isporučiti proizvode hrvatskih poljoprivrednih proizvođača.
Potražnja za organskim proizvodima u konstantnom rastu. Vodeći svjetski sajam ekoloških prehrambenih proizvoda Biofach 2020, koji se održao od 12. do 15. veljače u Nürnbergu, predstavio je ekološke prehrambene proizvode 3500 izlagača iz 111 država svijeta. Riječ je o 31. izdanju sajma koji prati globalni rastući trend ekološke proizvodnje, šireći iz godine u godinu svoje izložbene površine te primajući sve više posjetitelja.
Hrvatska gospodarska komora, prepoznajući potencijale tržišta ekoloških proizvoda, već dvanaestu godinu zaredom organizirala je zajedničko sudjelovanje hrvatskih proizvođača na sajmu i pritom sufinancirala troškove izlaganja.
Porasla potražnja za našim voćem i povrćem. U Berlinu je otvoren Međunarodni sajam voća i povrća Fruitlogistica 2020, na kojemu su se, u organizaciji Hrvatske gospodarske komore, predstavile tvrtke Rabo, Osatina grupa, VeeMee, Frutura PZ i OPG Balić Marijan. Riječ je o najvažnijem svjetskom sajmu u sektoru svježeg voća i povrća na kojem je izlagalo više od 3000 tvrtki iz 130 zemalja.
Lidl
OPG Vinković
Naša suradnja s Lidlom traje već 15-ak godina. Lidl je zahtjevan kupac koji traži certifikate, visoku kvalitetu robe, točno prema deklariranim standardima i točne rokove isporuka u kamionima s kontroliranom atmosferom. Istovremeno, vrlo su točni i uredni platiše te poštuju sve međusobne dogovore. Uzevši sve u obzir, vrlo smo zadovoljni suradnjom, posebno kada se vide naši dobri rezultati.
U svom asortimanu nudimo: krumpir, žuti luk, ljubičasti luk, ljutiku, tikvu Butternut, tikvu Hokkaido i ciklu, a naši su proizvodi pakirani u suvremenu ambalažu. Od ove ćemo godine u ponudi imati i luk kozjak te batat.
Naša je tvrtka tijekom pandemije bolesti COVID-19 neprekidno radila. Kako bismo zaštitili svoje radnike i plasirali proizvode vrhunske kvalitete, te kako bismo zadovoljili želje i potrebe kupaca, svakodnevno smo pratili upute stožera. Lidl nam je bio velika podrška u ovoj teškoj situaciji. Poduzeli smo sve moguće mjere u suradnji s Lidlom kako bismo mogli kontinuirano opskrbljivati trgovine te kako bismo na tržište plasirali ispravne i sigurne proizvode.
Što se tiče prodajnih kanala, koristili smo i dalje koristimo samo Lidlove trgovine.
Vinkovačka šparoga
Jako smo zadovoljni načinom na koji se Lidl odnosi prema nama kao dobavljačima. To je uistinu partnerski odnos. Kroz ponude koje dostavljamo imamo mogućnost sudjelovati u kreiranju otkupne cijene u okvirima trenutačnog stanja na tržištu. Rad Lidlovih djelatnika na vrlo je visokoj i profesionalnoj razini. Susretljivi su i u pitanju pronalaska rješenja za plasman robnih viškova kao i u bilo kojem drugom pitanju vezanom za plasman robe.
Kao zadruga koju čini petnaest članova (OPG-ova) isključivo se bavimo uzgojem i proizvodnjom šparoge. Šparogu na tržište plasiramo kroz dva artikla, i to: u vezicama od 500 g i u pliticama (kadice) od 300 grama (vrhovi od 10 cm). Drugi navedeni artikl plasiramo isključivo u Lidl. Proizvodni kapacitet zadruge za ovu godinu bit će oko 90 do 100 tona zelene šparoge. Ovogodišnjom sjetvom sjemena za nove nasade šparoge vidimo prostor i za povećanje proizvodnje, a samim tim i za razvoj poslovanja zadruge.
Pojava pandemije učinila je način rada i poslovanja bitno složenijim. Našom pravovremenom reakcijom i sugestijama Savjetodavnoj službi za poljoprivredu Vukovarsko-srijemske županije, na razini Županije donesene su mjere i radne upute za provedbu berbe i sortiranja na siguran način. Činjenica da smo dugogodišnji vlasnici Global G.A.P. certifikata uvelike nam je pomogla da savjetodavnoj službi predložimo mjere kako bi se berba mogla provesti sigurno.
Glavni prodajni kanal koji koristimo za plasman je trgovački lanac Lidl, a ostali kanali prodaje su prodaja viškova na veletržnici u Zagrebu, internetska prodaja i dostava na kućnu adresu te direktna prodaja na tržnici koju koriste određeni članovi zadruge.
KONZUM
Prepoznavanje truda i rada domaćih poljoprivrednika i OPG-ova te dugogodišnja podrška razvoju hrvatske poljoprivrede na zadovoljstvo kupaca diljem Hrvatske, ključne su strateške odrednice u poslovanju Konzuma. To na najbolji način potvrđuje kroz suradnju s više od 4000 malih i velikih proizvođača voća i povrća iz svih dijelova Hrvatske, i to putem direktnih isporuka na vlastite distributivne centre, njihovih otkupnih stanica ili svojih strateških partnera. Kupci u Konzumovim prodavaonicama diljem zemlje tako imaju više od 80 posto voća i povrća uzgojenog i proizvedenog u Hrvatskoj. Taj će postotak dodatno narasti nakon pokretanja inicijative kojom je, nakon privremenog zatvaranja tržnica diljem Hrvatske, malim domaćim poljoprivrednicima i OPG-ovima otvorio prijeko potreban prodajni kanal. Do sada je uspostavljena suradnja s 200-tinjak novih malih proizvođača te je samo u prvom tjednu suradnje s njima otkupljeno oko 70.000 komada salate, 18.000 kg blitve, 5000 kg poriluka, 5000 kg peršina i 1300 kg mladog luka, a u idućem razdoblju navedene će brojke i rasti.
OPG Marina Dragobratović
Zbog dugotrajne nemogućnosti pronalaska adekvatnog posla, suprug i ja smo 2000. godine odlučili osnovati vlastiti OPG. Na površini od jednog hektara zemlje i 2000 četvornih metara plastenika uzgajamo blitvu, krastavce, kupusnjače, tikvice, dinje i lubenice. Trenutačno smo u fazi branja blitve i pripremanja tla za sadnju proljetno-ljetne kulture, a zbog cijele situacije oko koronavirusa na našem imanju trenutačno radimo samo suprug, djeca i ja.
S Konzumom uspješno surađujemo više od 20 godina, ali sadašnja suradnja ima posebnu vrijednost za nas jer nam je to trenutačno jedini izvor prihoda i jamči nam siguran nastavak proizvodnje. Optimistično se nadamo daljnjoj suradnji i sigurnosti plasmana naših proizvoda i nakon ove krize, jer ćemo tako biti dodatno motivirani kako bismo se još više približili ekološkoj proizvodnji.
U Hrvatskoj imamo odlične uvjete za proizvodnju i smatram da ljude treba što više poticati na konzumiranje domaćeg sezonskog voća i povrća te neprestano isticati neprocjenjivu važnost pčela i pčelinjih proizvoda.
OPG Tomislav Kampić
OPG Tomislav Kampić osnovao sam 1998. godine na krajnjem istoku Hrvatske, u općini Nijemci u Vukovarsko-srijemskoj županiji. S obzirom na to da su u Slavoniji danas rijetki uspješni primjeri industrijske proizvodnje te se poduzetništvo u dobroj mjeri bazira na sadnji i zemlji, otvaranje OPG-a bio je logičan korak.
S Konzumom uspješno surađujem već četiri godine i nadam se da će se ta suradnja na obostrano zadovoljstvo nastaviti i nakon ove krize. Moram biti zadovoljan jer nemam kredita ili bilo kakvih drugih zaduženja, a imam sreću da mi ove okolnosti nisu utjecale na proizvodnju i prodaju jer iza mene ipak stoji velik i korektan partner koji otkupljuje sve što proizvedem uz redovito plaćanje. Za mene i moju obitelj to je velika stvar jer nam pruža sigurnost i jamči miran život, na čemu smo beskrajno zahvalni.
Smatram da će budućnost poljoprivrede u Hrvatskoj najviše ovisiti o svijesti naših ljudi kad je riječ o kupnji domaćih proizvoda te, naravno, podršci države kako bi se potaknulo otvaranje sve većeg broja OPG-ova. Pritom je ključno da država zastupa interese svojih građana smanjujući lance distribucije i osiguravajući brži protok robe.
OPG Kuček
OPG Kuček osnovali smo 2016. godine u mjestu Stara Plošćica, u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji. Na dva hektara zemlje uzgajamo isključivo zelenu šparogu i to nam je jedina djelatnost. Uvidjeli smo da se trend proizvodnje mijenja i da umjesto klasične sadnje žitarica, našu zemlju možemo bolje i efikasnije iskoristiti. Ta se procjena i odluka u ove četiri godine pokazala u potpunosti ispravnom.
Uz početni šok koji je izazvao koronavirus ni neobične vremenske prilike u tom trenutku nisu nam išle na ruku. Na svu sreću, šparoga je žilava biljka i može odoljeti mnogim nepogodama, pa nam niti mraz nije pokvario berbu. Na našu sreću u tom trenutku pojavio se Konzum, koji se ponudio otkupiti naš kompletan urod šparoga. Upravo činjenica da netko velik poput Konzuma stoji iza vas, da cijeni vaš trud, rad i odricanje, omogućio nam je da sa smiješkom i bez pritiska nastavimo s našim redovitim obvezama. Za nas je to velika stvar i beskrajno smo zahvalni.
Kaufland
Kaufland poziva male proizvođače i OPG-ove na suradnju. Kaufland već dugi niz godina surađuje s brojnim domaćim proizvođačima kroz projekt „Naše mi najbolje paše“, a s obzirom na trenutačnu gospodarsku situaciju, uputio je javni poziv na suradnju domaćim malim proizvođačima mliječnih proizvoda, mesnih prerađevina, jaja, ulja, svježih sokova, domaće tjestenine, voćnih namaza, čajeva i biljnih proizvoda, slatkiša i kolača, proizvoda od meda, brašna te konzerviranog povrća. Nakon javnog poziva malim proizvođačima i OPG-ovima, u samo mjesec dana ulistano je više od 95 proizvoda, ostvarena je suradnja s 30 malih dobavljača, a proces odabira i dalje traje.
Kaufland nudi domaće jagode. U Hrvatskoj, s obzirom na klimu, jagode prvo dozrijevaju na samom jugu, odnosno u dolini Neretve i vrgoračkom kraju, a za njih se kaže da su zbog sunca i podneblja „najslađe i najaromatičnije jagode u Europi“. Upravo te jagode bit će dostupne u Kauflandu preko partnerskog dobavljača Agroneretva iz Metkovića. Njihova proizvodnja zadovoljava oko 75% potreba Kauflanda, dok će ostale jagode u Kauflandovoj ponudi biti one malih proizvođača iz Vrgorca.
Kaufland
OPG Miro Kolesarić
Suradnja s Kauflandom započela je 2018. godine. Moja se obitelj oduvijek bavila uzgojem svinja u slobodno vrijeme, no naš put do uspjeha nije bio nimalo lagan.
Danas mogu reći da sam jako zadovoljan ostvarenom suradnjom jer mi omogućuje lijep život i stabilnost, jedino mi nedostaje malo slobodnog vremena. Za sada ne koristim niti jedan drugi kanal prodaje osim Kauflanda jer on otkupi sav moj proizvod. Od 350 krmača godišnje dobijemo 8500 tovljenika, koji se hrane isključivo hranom proizvedenom na vlastitom imanju. Na svom OPG-u sadimo i žitarice i soju, koja je ključna za prehranu svinja, što je i jedan od razloga zašto naše meso odlikuje odlična kvaliteta i sočnost. Cilj nam je da svinje dobiju najbolju hranu, stoga smo uložili velik dio resursa u mehanizaciju pa tako trenutačno posjedujemo 12 traktora i čak tri kombajna. Sva stočna hrana koju koristimo u uzgoju proizvedena je isključivo u Hrvatskoj – prirodno i bez uporabe GMO-a.
Spar
SPAR u svojoj ponudi ima domaću janjetinu s hrvatskih farmi. Povodom blagdana Uskrsa za svoje su kupce osigurali svježu janjetinu s područja istočne i zapadne Slavonije, Like, Dalmacije, sjeverozapadne Hrvatske te Prigorja i Zagorja. Kupci su tako u svim SPAR i INTERSPAR trgovinama mogli odabrati janjetinu naših domaćih proizvođača i dugogodišnjih partnera, kao što su mesnice Ravlić, Martinjak, M.T.O. Paleka i Rigeta.
SPAR ostvario suradnju sa 60 malih domaćih poljoprivrednih proizvođača. SPAR je do 6. travnja 2020. ostvario suradnju s novih 60 domaćih poljoprivrednih proizvođača i OPG-ova koji, zbog izvanredne situacije, više ne mogu svoje proizvode prodavati na tržnicama.
U prvih nekoliko dana od malih proizvođača i OPG-ova otkupili smo salate, pakirane rajčice, poriluka, blitve, peršina, špinata, matovilca i rikule te im osigurali plasman na police SPAR i INTERSPAR trgovina.
SPAR će otkupljivati voće i povrće malih proizvođača. Kako bi dodatno pomogli malim domaćim poljoprivrednim proizvođačima koji, zbog izvanredne situacije više ne mogu svoje proizvode prodavati na tržnicama, SPAR je krajem ožujka pozvao sve male proizvođače da im se jave kako bi osigurali plasman svojih proizvoda na police SPAR i INTERSPAR trgovina. Na našim policama mogu se naći proizvodi više od 40 malih domaćih proizvođača i OPG-ova, poručuju.
SPAR otkupljuje cvijeće, sadnice i začine domaćih dobavljača. SPAR na još jedan način pomaže malim domaćim proizvođačima u ovoj izvanrednoj situaciji. Proširili smo našu suradnju s različitim OPG-ovima koji se bave uzgojem bilja te od njih otkupljujemo cvijeće, sadnice i začine. Novi partneri s kojima smo proširili suradnju u ovom posebnom razdoblju su Poljoprivredno cvjećarska zadruga Varaždinski cvijet iz Malog Bukovca koja se bavi proizvodnjom cvijeća, a okuplja čak devet malih proizvođača – OPG Herega Dubravko, OPG Mađarić Karlo, OPG Varvir Tomislav, OPG Tkalec Dalibor, OPG Friščić Milan, OPG Povijač Dragutin, OPG Težak Mladen, Rasadnik cvijeća Krklec te Cvjećarstvo Rog. Tu su još i Fragarija Planta iz Kupinečkog Kraljevca koja proizvodi sadnice voća, agruma, bobičastog voća, vinove loze i jagoda, obrt Herbarija iz Lopatinca koji su prvi proizvođač ekološki certificiranog začinskog bilja u Hrvatskoj te Sakowski iz Rakovca koji proizvode začinsko bilje i za SPAR robnu marku Vrtovi Hrvatske, poručuju iz kompanije.
Spar u suradnji s OPG-om Oršić
Ivica Oršić, OPG Oršić
Posljednjih pet godina sve svoje proizvode plasiramo na police SPAR-a i INTERSPARA pod robnom markom Vrtovi Hrvatske, te smo izuzetno zahvalni SPAR-u koji je prepoznao naš rad i kvalitetu i tako nam omogućio dodatni plasman proizvoda OPG-a Oršić na svoje police. SPAR otkupljuje sve naše bobičasto voće, poput ribizla, kupina, trešanja i borovnica, a narudžbe idu iz dana u dan. Naše poljoprivredno gospodarstvo danas se prostire na ukupno šest hektara te na godišnjoj razini proizvedemo oko 40 tona voća, stoga nam puno znači što imamo stabilnog i pouzdanog partnera kao što je SPAR.
HGK
Tomislava Ravlić, direktorica Sektora za trgovinu HGK
Pandemija koronavirusa pokazala je prednost lokalne proizvodnje u širem smislu, uvažavajući činjenicu da je trgovina na svjetskom nivou ograničena. Sada su se trgovci prehranom, ne samo u Hrvatskoj nego i šire na svjetskoj razini, okrenuli domaćim proizvođačima poljoprivrednih proizvoda, što je također važan doprinos lokalnoj proizvodnji, ali i gospodarstvu zemlje u kojoj posluju.
HGK već više od dva desetljeća promiče nužnost podupiranja domaćih proizvoda kroz akciju Kupujmo hrvatsko. Posebice sada, u doba krize, kupovinom hrvatskoga svi mi postajemo čuvari domaćeg gospodarstva i proizvodnje. Poziv da budemo odgovorni uključuje i to, društveno odgovorno poslovanje trgovaca prehranom, ali i svakog pojedinog građanina kod odabira proizvoda.
Uz važnost odgovornog ponašanja u lancu opskrbe i solidarnosti svih sudionika u potpori domaćoj proizvodnji, treba naglasiti i nužnost osiguranja samodostatnosti na nivou države u većini prehrambenih proizvoda, uvažavajući poljoprivredne potencijale koje Hrvatska ima.
HUP poziva Vladu da omogući zapošljavanje radnika u poljoprivredi. Krajem ožujka HUP je pozvao Vladu RH da u što kraćem roku pokrene konkretne mjere angažiranja radne snage koja uslijed pandemije bolesti COVID 19 prima novčanu pomoć od države, kao i sve nezaposlene, na sezonskom radu u poljoprivredi, a po modelu ostalih EU zemalja koje su već pokrenule slične prakse. Brojne zemlje EU, poput Austrije, Njemačke i Francuske pozivaju na „poljoprivredni patriotizam“ te angažman nezaposlenih na radu u poljoprivredi zbog nedostatka sezonskih radnika zbog zatvaranja granica. Austrija i Francuska već su otvorile posebne web-stranice na kojima pozivaju nezaposlene/volontere da se prijave za sezonski rad u poljoprivredi u iduća tri mjeseca (berba šparoga, voća, povrća i sl.).
HUP
Milka Kosanović, direktorica odnosa s članstvom HUP-a
Trenutačna situacija uzrokovana pandemijom koronavirusne bolesti COVID-19 ukazala nam je na potrebu značajnog povećanja samodostatnosti u različitim segmentima prehrambene industrije i poljoprivrede, i to primarno snažnim, trenutačnim razvojem domaće proizvodnje hrane te učinkovitijim horizontalnim i vertikalnim povezivanjem svih domaćih proizvođača prehrambenih i poljoprivrednih proizvoda u tome lancu.
Nijedna zemlja u svijetu nije u potpunosti samodostatna u svim proizvodima i kulturama, i tu ne treba biti nikakve iluzije da je to cilj Hrvatske, no tamo gdje imamo preduvjete s boljim vođenjem sigurno možemo biti bolji.
Naime, mnoge zemlje su zbog pandemije bolesti COVID-19 ograničile izvoz te smo se preko noći našli u situaciji smanjene dostupnosti sirovina i gotovih proizvoda iz inozemnih dobavnih lanaca te potrebe za njihovom dobavom iz domaćih izvora koji su, nažalost, uslijed svega uvelike nedostatni. Stoga se pitanje dostupnosti hrane, odnosno smanjenja ovisnosti o uvozu, sada pojavilo i u kontekstu nacionalne sigurnosti, na što HUP godinama upozorava.
Hrvatska prehrambena industrija ima dugu tradiciju i sve preduvjete biti snažnom prerađivačkom industrijom, u svom punom kapacitetu. Za snažniji razvoj joj je, uz ostalo, neophodna i kvalitetnija poveznica s primarnom poljoprivredom kao osnovnom sirovinskom bazom. I za nju imamo sve preduvjete – od klime, kvalitetne i nepotrošene zemlje, preko vodnih resursa pa do solidne organizacijske i tehnološke opremljenosti većine poljoprivrednih poduzeća i mnogih OPG-ova.
To su subjekti koji su se u proteklih 10-ak godina snažno transformirali i uložili doista značajna sredstva u vlastiti razvoj i na tržištu se pojavljuju pod znatno konkurentnijim postavkama. Izvjesno je da će takvu transformaciju morati proći i ostala obiteljska gospodarstva i u tome ćemo im svi trebati pružiti podršku kako bismo konačno dobili samoodrživu poljoprivredu na svim razinama.
Ovaj tekst je izašao u digitalnom izdanju 84. InStore magazina od str. 52. do 56.