S trgovcima koji očekuju da potražnja i dalje raste, iako sporijim tempom nego proteklih tjedana, IGD analizira promjene u novim uvjetima koje bi mogli utjecati na maloprodaju u budućnosti.
1. Racionalizacija asortimana: izbor vs. učinkovitost
Većina retailera preuzima neki oblik racionalizacije asortimana, posebno u kategorijama s velikom potražnjom. To uključuje higijenske proizvode od papira, sredstva za čišćenje i dezinfekcijska sredstva, kao i suhe proizvode – konzervirano povrće, tjesteninu i rižu. To omogućuje trgovcima i dobavljačima da se fokusiraju na kategorije visokog prometa, da imaju proizvode koji su kupcima u svakom trenutku potrebni i da pojednostave dopunu u trgovini.
Za brandove i long-tail proizvode to će vjerojatno značiti privremeni gubitak prostora na polici. Budući da se mnogi retaileri sada usredotočuju na veća pakiranja, to također može izazvati problem s online isporukom, zbog zauzimanja više prostora u vozilima.
Nakon krize s koronavirusom, bit će zanimljivo vidjeti hoće li ona i dalje utjecati na maloprodaju, koja uzima u obzir izbor potrošača, ali i ravnotežu s operativnom učinkovitošću. Za većinu supermarketa odabir potrošača pokreće razvoj asortimana, a za diskontere, posebno Aldi i Lidl, prioritet je operativna učinkovitost.
Takav pristup neće biti na štetu trgovaca, iako su neki od njih prethodno oklijevali smanjiti asortiman. Međutim, „tvrdi“ podaci o prodaji u sljedećih nekoliko mjeseci vjerojatno će ih uvjeriti da ne bi trebali dodavati sve novo što je lansirano.
2. Smanjivanje promocija: povećavanje vrijednosti na druge načine
Mnogi retaileri smanjuju broj promocija u trgovinama i smanjuju tzv. multi-buy promocije, za koje učinkovitost opet ima velik utjecaj. To omogućuje trgovcima i dobavljačima da ojačaju ključne resurse i koriste promotivni prostor u trgovini kao dopunski za proizvode velike potražnje.
Kao i u slučaju racionalizacije asortimana, trgovci će imati priliku procijeniti utjecaj manjeg broja promocija u trgovinama, posebno za kategorije koje se ne traže masovno u kontekstu pandemije koronavirusa. Takav pristup trgovcima nameće izazov da i dalje pokažu vrijednost svojim kupcima.OKVIR2
Trenutačna situacija u trgovini pokazuje da neki retaileri uvode veće formate pakiranja, koji su prije bili češći u veleprodajnim i ugostiteljskim formatima. Nakon krize očekujemo da će promocije ostati važan pokretač, ali volumen i vrsta ponuda vjerojatno će se promijeniti.
3. Zatvaranje foodservicea: prilika za provjeru smjera kretanja
Usluge foodservicea i svježe pripremljen food-to-go opcije su koje su zatvorene u većini trgovina. Glavni razlog za to je sprječavanje širenja koronavirusa, ali je i rezultat smanjenja broja potrošača koji koriste te usluge, najčešće zaposlenika koji sada rade od kuće. To također pridonosi učinkovitosti trgovine, omogućujući retailerima da raspoređuju osoblje drugdje.
Pandemija oživljava složenost prehrambenih usluga u trgovini na malo. Ulaganje u to područje ključni je trend već nekoliko godina, pa je bilo očekivano da će nastaviti rasti. Međutim, može li kriza biti kočnica za taj razvoj? Za neke trgovce to će značiti pauzu i priliku za preispitivanje strategija u ovom području. Umjesto da rade na internim rješenjima, partnerstvo s trećim stranama postat će sve češća opcija.
4. Pojačana prodaja osnovnih proizvoda: kupci prilagođavaju obrasce kupnje
Trgovci na malo i dobavljači koji su prijavili kvartalne rezultate prodaje počeli su raspravljati o utjecaju pandemije na kategorije. Oni kod kojih je zabilježen porast interesa kupaca uključuju hranu, lijekove i sredstva za čišćenje. Dok su trgovine s osnovnim proizvodima dobro poslovale, prodaja luksuznih proizvoda је opala.
Kategorije poput pakirane hrane, food-to-go, (polu)gotove hrane, pića, proizvoda za njegu i uljepšavanje itd., suočavaju se s velikim izazovom, koji je rezultat promjene u potražnji. Hoće li se održati spremnost kupaca da kuhaju cjelovite obroke i nakon što se smanje učinci pandemije, tek ćemo vidjeti. Međutim, potencijal da se potrošači vrate ovim kategorijama nakon završetka krize, nije isključen.
5. Integriranje trgovina: važnost fizičkih trgovina za višekanalnu potražnju
Budući da je potražnja za prehrambenim proizvodima na internetu brzo rasla kao rezultat pandemije koronavirusa, trgovci na malo širom svijeta teško su pratili taj porast broja narudžbi. Mnogi su smislili inovativne ideje o tome kako koristiti trgovine da zadovolje rastuću potražnju.
Retaileri koji rade s velikim formatima počeli su izdvajati poseban prostor u trgovinama, namijenjen za preuzimanje narudžbi s često kupljenim glavnim proizvodima. Na taj način osiguravaju dostupnost osnovnih proizvoda i ujedno poboljšavaju učinkovitost njihova preuzimanja. Osim toga, mnogi trgovci koriste postojeće, ali i sklapaju nova partnerstva s trećim stranama kako bi organizirali logistiku i ispunili sve narudžbe.
S obzirom na to da se od ljudi traži da se što više samoizoliraju, retaileri su preusmjerili više prostora u trgovini za ispunjavanje online narudžbi ili su čak privremeno zatvorili neke trgovine kako bi ih pretvorili u micro-picking mjesta. Višestruki načini korištenja trgovine i njihova sposobnost ispunjavanja online narudžbi, umjesto da smanjuju njihovu važnost, naglašavaju važnost retailera koji stalno prate višekanalne strategije.
Ovaj tekst izašao je u digitalnom izdanju 84. InStore magazina na str. 28. i 29.