Svima koji donose odluke, vode poslovanje i brinu o svojim timovima u izvanrednim okolnostima od iznimne je važnosti da budu spremni funkcionirati u drugačijim okolnostima, da budu otporni, spremni i da znaju slijedeće:
- Kako donositi odluke u vremenu krize ili promjene
- Kako komunicirati u tom vremenu
- Kako organizirati poslovanje i prilagoditi se
- Kako zadržati optimizam, timski duh i motivaciju svog tima
- Kako izvući maksimum od svakog člana svog tima
Imajte uvijek na umu kakav utjecaj ove promjene imaju na:
- Zaposlenike
- Kupce/klijente
- Dobavljače
- Vlasnike ili dioničare
- Javnost
- Vrijednost kompanije
Promjena je uglavnom iznenadna situacija jer je rijetki planiraju, ali ne mora nužno biti prijetnja organizaciji i poslovanju. Često je definira vrlo kratak period za donošenje odluka što lidere stavlja pod još veći pritisak.
Zato je SADA više nego ikada potrebno uzeti malo vremena i sa svojim timom definirati KRIZNI PLAN koji mora biti dio strateškog plana poslovanja svake kompanije.
To je skup procedura koji sadrže uloge i odgovornosti u različitim procesima, a sadrži:
1. Elemente zaštite i prevencije
2. Akcijski plan koji minimalizira gubitke i štete
3. Aktivnosti stabilizacije i postupak oporavka
4. Prijedloge, savjete i izvještaje odgovornih osoba
Nadam se da akcijski plan već imate, period stabilizacije će trajati sve dok se provode donesene mjere, a period oporavka će trajati sve dok se poslovanje ne vrati barem na onu razinu na kojoj je bilo prije nego što su promjene nastupile.
Kada donosite odluke ne budite impulzivni, pitajte druge za mišljenje i pokušajte razmisliti o mogućnostima koje su suprotne vašem uobičajenom načinu razmišljanja.
Često se pitamo da li je kriza prilika za neke novosti ili nas vodi u propast. Rekla bih, ovisno o našoj percepciji. Svatko treba sam sebi odgovoriti što je trenutno održivo u vašem poslovanju, gdje su vam najveći izazovi, mijenjaju li vaši kupci navike, možete li digitalizirati poslovanje i trebate li disperziju poslovanja u smislu da vam prihodi dolaze s više strana.
Kada govorimo o komunikaciji, najvažnije pravilo je da interna i eksterna komunikacija budu usklađene, da ste transparentni i otvoreni i da svi komuniciraju istu poruku, a vaša uloga kao lidera je da svi tu poruku razumiju.
Prilagodba promjenama podrazumijeva i postavljanje prioriteta, a to su prije svega:
- Zdravlje i sigurnost vaših zaposlenika
- Zaštita zaposlenika, te vaših kupaca i dobavljača
- Stabilizacija poslovanja i financijsko planiranje
- Uvođenje promjena i inovacija u poslovanje, te
- Mjere u području ljudskih resursa
Vrijeme promjena je ujedno i prilika za transformaciju, uvođenje novih alata za rad, automatizaciju procesa ili možda uvođenje online prodaje.
Kako upravljati za vrijeme promjena?
Treba li lider biti onaj tko inače vodi….ili onaj tko djeluje smirujuće? Treba li imati osjećaj za ljude ili osjećaj za izlaz iz situacije?
Tko je u ovom trenutku spreman povesti poslovanje i ljude – odgovor je – onaj tko je spreman vrlo brzo prilagoditi se.
Vođenje tima ni u redovnim okolnostima nije lako, a kamoli u vremenu krize i velikih promjena.
Uloga lidera u vrijeme krize je da osigura stabilnost, da upravlja vremenom, brzo donosi odluke, da se bori protiv onih koji ne vole promjene, da bude spreman uskočiti u nove izazove i da zahtjeva od svog tima nove vještine jer stare odlaze u nepovrat.
Osim prilagodbe lidera, u vremenima promjene zahtjeva se i prilagodba tima na način da ne postavljaju prepreke svome lideru, niti kolegama u timu, da se prilagode novom načinu prodaje, da poduzimaju akciju i preventivno razmišljaju, da uče i primjenjuju novu tehnologiju, te da se više povežu i surađuju.
Motivacija i osnaživanje timskog duha zadatak je svih članova tima, a ne samo lidera, pa se preporuča biti u stalnoj komunikaciji.
I na kraju vam želim poručiti da uvijek trebate znati kao stoji vaše poslovanje, da prilagodite poslovanje promjenama u okruženju, a ako mislite da teško možete unaprijediti poslovanje – potražite savjet stručnjaka.