Pripremili smo još jedan analitički pregled DOP aktivnosti trgovaca, ovaj put za razdoblje od 2. kolovoza do 17. studenoga. U navedenom smo razdoblju pregledali medijske objave iz hrvatskih tiskovina i portala i izdvojili teme vezane uz DOP aktivnosti koje su trgovački lanci komunicirali u javnosti.
Uzimajući u obzir interne i eksterne dimenzije, ključni segmenti DOP-a su:
1. briga za društvo/zajednicu u kojoj organizacija djeluje
2. briga za vlastite zaposlenike
3. briga za dobavljače, klijente, partnere i suradnike
4. sponzorstva i donacije
5. zaštita zdravlja i okoliša.
Sponzorstva i donacije
Konzum je bio glavni pokrovitelj utrke 00:24 RUN, koja se održala posljednje noći u rujnu, a startala je točno 24 minute nakon ponoći. To je prva utrka u Hrvatskoj koja se održala na uzletno-sletnoj stazi MZLZ-a, a sva prikupljena sredstva doniraju se Zakladi – dječja onkologija Rebro, za izgradnju novog odjela dječje onkologije. Pobjednik te humanitarne utrke bio je Dino Bošnjak, a prikupljeno je 150.000 kuna za Zakladu.
Konzum i Henkel su na Međunarodni dan dobročinstva pokrenuli akciju pomoći humanitarnoj organizaciji Dora koja se brine o mladima, nemoćnima i svima koji su u potrebi. Tijekom rujna za svaka dva kupljena proizvoda Schauma u Konzumovim prodavaonicama, jedan je doniran za potrebe Dore. Osječka Udruga Rijeka ljubavi pohvalila je Konzum koji im svaki dan šalje poruke o tome gdje mogu podići prehrambene proizvode kojima istječe rok valjanosti. Najveću je radost u listopadu izazvala donacija 66 staklenki majoneze od 650 grama. U povodu 16. listopada, Svjetskog dana hrane, Konzum i Mastercard predstavili su zajednički projekt kojim su prikupljana sredstva za djecu iz socijalno ugroženih obitelji u Hrvatskoj, ali i u Ruandi. Od sredine listopada do sredine studenoga od svake transakcije provedene Mastercard i Maestro karticama u Konzumovim prodavaonicama, dio sredstava bio je namijenjen za donaciju koja u jednakom omjeru ide Udruzi Djeca prva u Hrvatskoj i UN-ovom Svjetskom programu za hranu za školske obroke u Ruandi.
Spar je bio jedan od najvećih donatora kruha u akciji osječke Tržnice Utorkom i srijedom darujemo. Nastavio je i suradnju s osječkom udrugom Rijeka ljubavi, kojoj pomaže kroz svoju aplikaciju Banka hrane i svaki dan im dostavlja svježi kruh i krušne sastojke. Prilikom otvaranja svoje 112. prodavaonice u Hrvatskoj, Spar je u Ludbregu donirao 30.000 kuna Udruzi Žene iz centra svijeta čije su aktivnosti usmjerene na očuvanje kulturne baštine ludbreškoga kraja. Prilikom otvaranja svoga prvog supermarketa u Požegi, Spar je Udruzi roditelja djece i osoba s poteškoćama u razvoju Mi donirao iznos od 20.000 kuna.
Konzum i Spar odazvali su se pozivu za pomoć osječkoj Rijeci ljubavi i na Međunarodni dan borbe protiv siromaštva. Rijeka ljubavi organizirala je svakodnevni Obiteljski doručak za svoje korisnike, a mnogima je to i jedini obrok u danu.
Kaufland je već treću godinu zaredom u svojih 19 poslovnica proveo humanitarnu akciju u suradnji s Caritasom, a sastojala se od donacije namirnica poput voća, povrća i pekarskih proizvoda koji su pred istekom roka trajanja. Kao glavni sponzor, podržao je humanitarnu utrku UNICEF-a Mliječna na kojoj je sudjelovalo više od 2300 trkača, među kojima i Kauflandov tim. Cilj je bio prikupljanje sredstava za unaprjeđenje uvjeta u nacionalnim rodilištima, a kotizacija je usmjerena nabavi prioritetne opreme. Kaufland i UNICEF zajedno provode još jednu akciju, kojom do 6. siječnja prikupljaju 5 kuna od svakog prodanog proizvoda robnih marki Kuniboo i Hip&Hopps, a prikupljena sredstva ponovno će ići u korist hrvatskih rodilišta. U listopadu je provedena akcija u suradnji s Crvenim križem Rijeka Ne dvoji! Za drugog izdvoji, gdje se u posebnim košarama prikupljala hrana. Kako je listopad slavljenički mjesec za čak 6 Kauflandovih trgovina, tom je prigodom donirao po 10.000 kuna pedijatrijskim odjelima bolnica i domova zdravlja u gradovima u kojima poslovnice slave 10 ili 15 godina rada (Dugo Selo, Nova Gradiška, Kutina, Osijek, Vinkovci i Požega).
Lidl je potkraj kolovoza bio sponzor dječjeg festivala ZGodionica na zagrebačkom Ribnjaku. Bio je i među pokroviteljima FINA plivačkog UltraMarathona Grand Prix Croatia od Crikvenice do Novog Vinodolskog. Kao jedan od sponzora 12. izdanja Weekend Media Festivala Lidl je imao i svoj Lidl weekend lunch break. Chef David Skoko posluživao je tradicionalna domaća jela, poput punjenih paprika, maneštre, štrudla od jabuka ili višanja. Povodom otvaranja svoje nove, 98. po redu trgovine, u zagrebačkim Gajnicama, Lidl je donirao Dječji zbor Kikići i Genijalci.
Metro je u listopadu bio među sponzorima prvog Festivala mesa Zadar 2019. Meat Me, gastronomske i zabavne manifestacije koja će u jesenskom dijelu godine prezentirati autohtona mesna jela zadarskoga kraja. Još jedan kulinarski događaj ima za ponosnog partnera Metro – prestižno natjecanje Bocuse d'Or Croatia. To natjecanje organizira HKS (Hrvatski kuharski savez), i to u sklopu Dana hrvatskog kulinarstva koje se održava sredinom studenoga u Varaždinskim Toplicama. Kuharice i kuhari iz cijele Hrvatske natjecat će se za ulaznicu na natjecanje Bocuse d'Or Europe. Pripremat će se specijaliteti od domaćih namirnica iz ponude Metroa.
Briga za društvo i zajednicu; zaštita zdravlja i okoliša
Lidl je i ove godine pripremio svoju zabavno-edukativnu kampanju Stikeez, ujedno i nagrađivanje vjernosti kupaca. Ukupno 24 šarene figurice, album – hladnjak i vrećica za čuvanje Stikeeza dio su ovogodišnje vesele ekipe, a u edukativnom dijelu Lidl je surađivao s mag. nutricionizma Nenadom Bratkovićem i NutriKlinikom, i to kroz kulinarske prezentacije zdravih i ukusnih obroka. Lidl se jesenas pohvalio i da o kvaliteti njegova tekstila brine strogi neovisni laboratorij Institut Hohenstein, a logo tog instituta jamči, ovisno o vrsti odjevnog predmeta, izdržljivost, sigurnost tkanine, ispravnost veličine, funkcionalnost i vodootpornost.
Početkom listopada nastavljena je kampanja #aktivnikrozgodinu u suradnji s organizacijom Run Croatia, ovog puta listopadskim utrkama Lidl Malinska Run na Krku i Lidl Run Fest u Poreču, čime se pridonosi popularizaciji trčanja i sportskog života. Uoči Svjetskog dana borbe protiv siromaštva 17. listopada, Lidl i Caritas Zagrebačke nadbiskupije obilježili su 10 godina uspješne suradnje, tijekom koje je Lidl donirao vrijednost od 10 milijuna kuna. Tom je prigodom Lidl uručio i dodatnu donaciju od 150.000 kuna. Početkom studenoga Lidl je predstavio izvještaj o održivosti u maloprodaji, prvi takav u Hrvatskoj. Izrađen prema metodologiji GRI Standardi, a odnosi se na održivost u 2017. i 2018. godini. Neki od ciljeva koje su zacrtali je povećanje broja malih domaćih proizvođača s kojima surađuju, rad na zadovoljstvu zaposlenika, sprječavanje bacanja hrane, nultu toleranciju na korupciju i potporu lokalnim zajednicama. Planiraju do 2025. godine srezati udjele plastike u ambalaži za 20%, a čak 90% otpada nastalog u poslovnim procesima iskorištavaju kao daljnje sirovine.
Spar je predstavio sladilo od breze svoje robne marke Vital. Sladilo je prirodna alternativa šećeru, sadrži 40% manje kalorija od šećera, a niski glikemijski indeks pogodan je i za dijabetičare. Osim toga, Spar je i ove godine bio glavni sponzor ZeGeVege festivala u Zagrebu, gdje je promovirao svoje veganske proizvode, a predstavio je i novi Veggie guacamole umak. Ove jeseni Spar je najavio i daljnje smanjenje količine šećera u proizvodima svojih robnih marki, a posebno će povesti brigu o smanjenju skrivenih šećera u proizvodima kao što su ketchup i senf. Potkraj listopada, Spar i Nova TV najavili su medijski projekt pod nazivom Startaj Hrvatska, a koji pruža priliku svim poduzetnicima – početnicima i inovatorima. Prijavom u show dobit će konkretnu i aktivnu podršku u realizaciji plasmana proizvoda na tržište kroz police 114 Sparovih i Intersparovih trgovina. Proizvodi moraju zadovoljiti dva kriterija: prvi je da u dovoljnoj mjeri predstavljaju novost na tržištu, a drugi da ih se može u kratkom roku isporučiti u trgovine.
Kaufland već treću godinu zaredom nastavlja svoju akciju Kaufland Škola VIP (voća i povrća). Suradnja se ostvarila s 39 škola u Hrvatskoj – po jedna za svaku poslovnicu. Marijana Batinić i ove je godine podržala projekt, pri čemu je izjavila da nije dovoljno samo govoriti o zdravoj prehrani, nego je potrebno to svakodnevno i živjeti. Kaufland je ove jeseni spojio brigu za okoliš, volontiranje i odnos prema zaposlenima u akciji Zeleni tjedan koja je provedena u cijeloj Hrvatskoj. Više od 150 zaposlenih koji su se sami prijavili za sudjelovanje dobili su plaćeni radni dan i zahvalnicu. Odabrano je 11 lokacija prema poslovnicama: Nacionalni parkovi Risnjak, Krka, Paklenica, Brijuni, Parkovi prirode Biokovo, Papuk, Žumberak, Kopački rit, Lonjsko polje i JU Priroda Varaždinske županije. Početkom studenoga Kaufland je izvijestio da od 1. siječnja 2020. više neće prodavati plastične vrećice, jednokratno plastično posuđe i pribor za jelo, kao i plastične štapiće i slamke, a zamijenit će ih održivim rješenjima.
Konzum je i ovog ljeta nastavio dugogodišnju suradnju s Kazalištem Ulysses, a u ekskluzivnom terminu 3. kolovoza predstavu su mogli pogledati Konzumovi zaposlenici i kupci koji su osvojili ulaznice na nagradnom natječaju. Potkraj kolovoza u Konzumove prodavaonice vratili su se Zdravoljupci sa sedam novih simpatičnih likova. Predstavljali su program vjernosti za kupce, ali i edukativnu notu pozitivne promjene prehrambenih navika. Ove se godine jedan poseban Zdravoljubac, onaj osmi, Rajčica Rajka u posebnoj misiji borila na pravo za različitost i protiv vršnjačkog nasilja. Od svake kupljene Rajke Konzum je donirao 5 kuna Udruzi roditelja Korak po korak, za razvoj Centra za roditelje i djecu #BullyFreeona, a prikupljeno je više od 204.580 kuna.
Udomi macu još je jedna akcija u kojoj je sudjelovao Konzum, a odnosi se na odgovorno ponašanje prema životinjama. U suradnji s Udrugom Plava šapa sponzorirat će kućicu za smještaj mačaka u Royal Cat Hotelu u Zagrebu, i to na godinu dana. Konzum je obogatio svoju ponudu zdravim Protein+ proizvodima s povećanim udjelom proteina i niskim udjelom mliječne masti i ugljikohidrata, poput posnog sira, quarka i skyra. Konzum i Procter&Gamble pozvali su kupce na Ekologičan izbor. Glumac Slavko Sobin i sportska plesačica Gabrijela Pilić dizajnirali su po jednu unikatnu platnenu vrećicu koje su se u Konzumu mogle dobiti uz tri kupljena proizvoda marke P&G. Konzum je najavio da će od siječnja 2020. na svojim gastroodjelima koristiti 100% biorazgradiv pribor za jelo.
Metro je početkom rujna pozvao startupove da se prijave na program METRO Xcel for Hospitality. Cilj je tog Metroova projekta okupiti uznapredovale startupove koji su već razvili digitalna rješenja posvećena HoReCa sektoru. Selekcija startupova održavat će se svaka tri mjeseca, a prvi odabrani za sudjelovanje uključuju se u studenome.
Metro je na ovogodišnjem ZeGeVege festivalu predstavio vegansku kobasicu Beyond Sausage na bazi biljnih proteina. Metro je i ove godine zadržao svoju poziciju lidera među trgovcima u području održivosti ponovno dobivši visoke ocjene u sklopu Dow Jones Indexa održivosti, a ovogodišnje drugo mjesto smatra se daljnjom potvrdom uspješnosti Metroove implementacije strategije održivosti.
Tommy je od jesenas postao bogatiji za prestižno priznanje – međunarodni certifikat i medalju Customers' Friend – Vrhunska izvrsnost. To priznanje dodjeljuje međunarodna organizacija ICERITAS – International Certification Association iz Züricha. Analiza i verifikacija temelje se na 4 stupa: ugledu, komunikacijama, korisničkom iskustvu i povjerenju. Tommy se ovog listopada pridružio trendu promoviranja zdrave prehrane, i to kroz niz akcija i projekata pod nazivom Zdrava jesen u Tommyju. Žele motivirati kupce na zdravije životne navike i veću konzumaciju voća i povrća. Među prvima je nagradna igra Jabuku uoči i u BMW uskoči, a nagradni fond čine električni automobil BMWi3 i električni bicikl Greyp by Rimac. Konceptom nagrađivanja žele naglasiti potrebu pojačane svijesti u očuvanju okoliša.
Žabac se pohvalio da su okoliš spasili od 50.000 plastičnih boca, jer trgovina prodaje i detergente u rinfuzi. Potrebno je donijeti svoju ambalažu i kupiti količinu prema želji ili potrebi sredstava za pranje posuđa, stakla, odjeće ili omekšivača za rublje.
Briga za dobavljače, klijente, partnere i suradnike
Spar i Interspar prošlog su se ljeta pohvalili svojom suradnjom s Osatina grupom iz okolice Đakova. Time je nastavljena kampanja Da, domaće je kojom se naglašava važnost kupnje hrvatskih proizvoda. Potkraj rujna, Spar je izvijestio da je u prvoj polovici 2019. nastavljen rast izvoza hrvatskih proizvoda putem njihove prodajne mreže u vrijednosti od 260 milijuna kuna u Austriju, Mađarsku, Sloveniju i Italiju. Interspar je organizirao posebnu akcijsku ponudu domaćih vina u svojim hipermarketima, a neka kao što su: Terra Madre Plavac Premium Eko, Cebalo Grk, Saints Hills Plavac, Antunović Graševina, Graševina Premium i Degrassi Refošk, mogu se pronaći samo na policama Interspara.
Lidl i hrvatski proizvođač čipsa Kanaan potpisali su ugovor o suradnji za plasman ručno prženoga čipsa kao Lidlove robne marke za tržišta Hrvatske, Mađarske, Slovenije i Srbije. Kroz kampanju Povratak u djetinjstvo Male stvari koje nam puno znače, Lidl je nastavio suradnju s domaćim proizvođačima kroz marku Okusi zavičaja, i to kroz krčke Šurlice, tradicionalne Domaće kobasice i Zagorske štrukle. S poznatim kuharom Davidom Skokom surađuju na kampanji Tradicionalna domaća jela sa željom da pridonesu održanju domaćeg gastroidentiteta i raznovrsnosti hrvatskih lokalnih kuhinja.
Metro Cash&Carry obogatio je svoju ponudu vinskim etiketama vinarije Zlatan otok, a jedna od njih kreirana je baš posebno za Metro – Zlatan Bogdanuša A la Carte berba 2018. Putem svoje prodajne mreže Metro izvozi proizvode Zlatnog otoka u Rusiju, Poljsku i Srbiju. U listopadu Metro je obilježio 4. Dan mojeg poslovanja, posvećen malim i srednjim poduzetnicima koji su pripremili posebne ponude za potrošače.
Nikola Velicki, vlasnik i direktor tvrtke Rabo, najvećeg hrvatskog proizvođača i izvoznika voća, istaknuo je svoju petogodišnju suradnju s Tommyjem kojim su dobili sigurnost plasmana na domaćem tržištu i priliku da se izgradi brand. Tommy se pohvalio neretvanskim mandarinama na svojim policama, a proizvođač Ivan Bjeliš iz Opuzena izrazio je zadovoljstvo partnerskim odnosom s tim lancem zbog kojega ne očekuje nikakve probleme s plasmanom svojih mandarina.
Briga za svoje zaposlenike
KTC je najavio da od 1. siječnja ukida rad nedjeljom. Uvjereni su da će to njihovim zaposlenicima mnogo značiti, ali da će i kupci znati cijeniti tu odluku.
Konzum je nastavio sa svojom praksom davanja slobodnog radnog dana roditeljima prvašića. Ove se godine to odnosilo na 298 zaposlenika čije je 303 djece krenulo u prvi razred.
Kaufland je objavio da će 9. rujna osigurati plaćeni dopust za svoje zaposlene roditelje prvašića.
Kroz analizirano razdoblje vidljivo je da su trgovci nastavili svoju dobru praksu. Briga o zdravlju i zdravim prehrambenim navikama, ponuda kvalitetnih proizvoda, briga o okolišu, bile su vodeće teme. Velik je broj donacija u korist potrebitih i sponzorstava – sportskih, rekreativnih ili kulturnih. Sve su te aktivnosti od iznimne važnosti za sektor trgovine gdje kupci paze da tvrtke u kojima kupuju vode brigu o općeljudskim vrijednostima.