SC 1
DARKO SVIBANJ

Kako se doručkuje diljem svijeta?

PREGLED TRŽIŠTA ŽITARICA ZA DORUČAK

inFocus

08.03.2021

Pružanje svježeg iskustva i dalje će biti važan izvor diferencijacije, unatoč privremenim vjetrovima koje uzrokuje COVID-19.

Globalna veličina tržišta žitarica za doručak procijenjena je na 37,44 milijarde američkih dolara u 2016. godini, a predviđa se da ono raste prosječnom godišnjom stopom od 4,3% od 2017. godine te se taj trend predviđa sve do 2025. godine. Također, tržište je visoko konkurentno, a ključni igrači su: Marico Limited, B&G Foods Inc ., Bagrrys India Ltd ., tvrtka Kellogg, General Mills, Inc ., Nestlé S.A. i PepsiCo, Inc.

Žitarice za doručak dostupne su u različitim varijantama, ali osnovni sastojci su najčešće zob, riža, ječam, pšenica i kukuruz. Nekoliko vrsta žitarica za doručak poput zobenih pahuljica ne sadrži niti jedan drugi sastojak, dok ostale mogu sadržavati bojila za hranu, kvasac, soli, minerale, vitamine, zaslađivače i konzervanse za hranu.

Najveća prijetnja rastu tržištu žitarica za doručak svakako je velika dostupnost alternativa, odnosno prisutnost tradicionalnih opcija za doručak poput jaja, mesnih proizvoda, smoothieja i ostalih jela od svježih sastojaka. Također, potrošači koji su usmjereni na brigu o zdravlju preferiraju upravo doručke od svježih sastojaka jer izbjegavaju konzervanse koji se najčešće koriste u proizvodnji žitarica za doručak.

Ipak, nove mogućnosti rasta žitaricama za doručak otvara segment proizvoda spremnih za jelo (RTE) koji je još 2016. godine bio vodeći segment proizvoda te je činio više od 68% globalnog udjela u prihodu.

Taj se segment sastoji od energetskih pločica, kukuruznih pahuljica, kolačića, keksa itd. Štoviše, povećanje svijesti o lakim, brzim i jeftinim opcijama obroka koje nudi kategorija žitarica spremih za jelo osnažuje cjelokupno tržište.

Sjeverna Amerika dominira ukupnim tržištem žitarica za doručak, a slijedi je Europa. Razlog tomu je sve veća svijest o zdravstvenim problemima poput dijabetesa, pretilosti i probavnih poremećaja. Štoviše, procjenjuje se da će inovacije proizvoda i pakiranja igrati ključnu ulogu u povećanju potražnje za proizvodima u idućim godinama.

U azijsko-pacifičkoj regiji Kina dominira tržištem pridonoseći maksimalnom tržišnom udjelu, a slijede je Japan i Australija. Stanovništvo te regije živi užurbanim načinom života. To povećava potražnju za praktičnom hranom koja se temelji na prirodnim prehrambenim proizvodima te će upravo takvi trendovi označiti tržišni rast kategorije u toj regiji. Razvoj proizvoda s niskim udjelom ugljikohidrata, visokim udjelom vlakana, žitaricama od cjelovitog zrna i žitarica obogaćenih vitaminima koji privlače potrošače koji se pomno brinu o zdravlju pokrenuli su rast tržišta.

S obzirom na to da broj supermarketa širom svijeta naglo raste u posljednjih nekoliko godina, ne iznenađuje činjenica da su upravo supermarketi glavni distribucijski kanal žitarica za doručak te se očekuje da će zadržati dominaciju do 2025. godine.

Također, na tržištu je primjetan porast usvajanja žitarica među djecom. Atraktivno pakiranje, učinkovite strategije oglašavanja i poboljšani okus među ključnim su čimbenicima koji potiču njihovu potražnju. Također, očekuje se kako će tople žitarice zabilježiti najbrži rast tijekom razdoblja od pet godina. Velike zdravstvene prednosti uključivanja organskih i cjelovitih žitarica u prehranu dodatno povećavaju potražnju za toplim žitaricama. Štoviše, očekuje se da će uvrštavanje egzotičnih okusa u inačice proizvoda povećati potražnju, posebno među djecom.

Uvođenje inovacija u postojeće proizvode, dimenzioniranje porcija i slanje poruka potrošačima među ključnim su područjima na koja se fokusiraju vodeći igrači.

Uz to, tržišni igrači sužavaju svoje strategije pozicioniranja brendova kako bi učvrstili svoju prisutnost na regionalnim tržištima. Fokusiraju se na različite navike doručkovanja specifičnih za pojedinu regiju kako bi targetirali svoje potrošače i promovirali svoj brend.

Istraživanje je izašlo u 91. InStore magzinu.