Pandemija COVID-19 dokazala je kritičnu prirodu strateškog supply chaina, prema mišljenju stručnjaka za lanac opskrbe u sklopu udruženja Society for the Advancement of Consulting® (SAC) članovi kojeg su nedavno objavili e-knjigu Thriving in the New Business Environment: Why the Strategic Supply Chain Matters. Tvrtke shvaćaju da više ne mogu ignorirati ovu ključnu poslovnu funkciju, kojoj je čvrsto mjesto u top menadžmentu. To uključuje razmišljanje, akcije i inicijative koje stavljaju lanac opskrbe u strateški kontekst.
Skupljanje zaliha ili optimizacija?
"Kao proizvođač, imate li strategiju smještaja zaliha ili strategiju optimizacije zaliha?" pita Patrick Daly, generalni direktor Alba Consultinga sa sjedištem u Dublinu u Irskoj. "U svom radu s proizvodnim klijentima, često vidim da oni uopće nemaju izričito artikuliranu strategiju."
"Često ne postoji povratna sprega između pružanja infrastrukture za smještaj zaliha i postavljanja pravila koja određuju koliko zaliha tvrtka treba držati, kako bi podržala proizvodne operacije", objašnjava Daly. "Posljedično, tvrtke se na kraju upuštaju u kontradiktorne i kontraproduktivne inicijative u različitim silosima unutar poslovanja.
"Pod pritiskom viška zaliha, operativni menadžeri lobirat će za povećanje kapitalnih izdataka ili proširenje skladišta s pružateljima logističkih usluga ", kaže Daly. "U međuvremenu, politike vezane uz zalihe, dvostruku opskrbu, lokaciju dobavljača i vrijeme potencijalne isporuke te minimalne količine narudžbi postavljaju se ili dogovaraju bez razmišljanja o posljedicama. Najbolji rezultati postižu se eksplicitnim vezivanjem ove dvije niti sustavno i s koherentnom strategijom."
"Rukovoditelji brzo shvaćaju da lanac opskrbe s kraja na kraj mora biti uzdignut na stratešku temu u upravi ", ističe Lisa Anderson, predsjednica Claremonta, LMA Consulting Group, Inc sa sjedištem u CA. i stručnjak za proizvodnju poznata po stvaranju otpornosti lanca opskrbe. "Mnoge tvrtke ističu ovo pitanje jer su uhvaćene nespremne tijekom pandemije."
"'Reshoring' je u porastu napominje Anderson. Rukovoditelji više samo ne razmatraju opcije, nego poduzimaju akcije. Kako se opcije sve više važu, postaje jasno da je lanac opskrbe veći od bilo koje pojedinačne teme kao što su nabava, logistika ili planiranje.
Zauzimanje strateškog pogleda na to kako rasti u poslovanju na profitabilan i skalabilan način, uz navigaciju promjenjivim uvjetima kupaca, diktira novu razinu poštovanja strateškog lanca opskrbe na razini uprave."
Nove strategije lanca opskrbe – Možete ih propustiti u tren oka
"U onome što se činilo kao tren, cijelo tržište se promijenilo." prema Diane L. Garcia iz Lorraine Consulting, LLC , stručnjakinji za pomaganje klijentima da poboljšaju svoje jedinstvene procese lanca opskrbe.
"Naši opskrbni lanci i tehnološke mogućnosti pomaknuli su se u novim smjerovima", kaže Garcia. "Sada živimo u svijetu u kojem roba i usluge stižu isti dan nakon samo nekoliko klikova. Amazon nije jedino ime u igri. Sve više i više tvrtki nude izravnu dostavu putem jednostavnih e-commerce sučelja."
"Operacije lanca opskrbe zauzimaju sve važniju ulogu", dodaje ona. "Organizacije koje razumiju protiv čega se njihov strateški lanac opskrbe bori napredovat će na tržištu koje se stalno mijenja."
Četiri od pet rukovoditelja sada razmišljaju o strategiji lanca opskrbe
Pandemija COVID-a ilustrirala je koliko su opsežni i pretjerano komplicirani postali lanci opskrbe, kaže Art Koch, predsjednik Arthur Koch Management Consulting, LLC. "Ovisno o istraživanju, 76 do 84 posto rukovoditelja i članova uprava preispituje svoj proizvodni otisak i strategije lanca opskrbe kako bi naglasili važnost fleksibilnosti i responzivnosti. Utvrdili su potrebu za komprimiranjem vremena isporuke 'reshoringom' i 'insourcingom' dijelova kritičnih za rad kako bi povratili kontrolu nad svojim lancima opskrbe."
Tvrtke otporne na budućnost koriste staro strateško oružje
"Efikasan i efektivan lanac opskrbe uvijek je bio strateško oružje. Može pružiti značajnu konkurentsku prednost u odnosu na konkurenciju", objašnjava David Ogilvie iz David Ogilvie Consultinga, konzultantske tvrtke za transformaciju poslovanja sa sjedištem u Brisbaneu u Australiji. "Nedavni događaji jednostavno su istaknuli njegovu važnost za one koji su izgubili iz vida njegovu stratešku vrijednost."
Ozbiljna strategija postavlja ton organizacije budućnosti kaže Ogilvie. "Određuje kako će tvrtka izgledati, mirisati i imati okus u budućnosti. Ne postoji ništa 'strateškije' od profitabilnog rasta i ništa važnije od stvaranja i održavanja kupaca sretnima. A nema ništa važnije za održavanje kupaca sretnima od učinkovitog i otpornog lanca opskrbe. Uprave i viši rukovoditelji moraju ponovno otkriti stratešku važnost svog lanca opskrbe ako žele uspješno upravljati u turbulentnim vremenima."
Inteligentni dizajn izbjegava fatalnu zamku Evolution
" Kao u razmatranju postanka čovjeka tako i u razmatranju produktivnosti 'supply chaina' (logistike i proizvodnje i distribucije), prevladavaju dvije teorije: Teorija evolucije i Teorija inteligentnog dizajna. ", objašnjava Antonio Zrilić, direktor tvrtke LOGIKO CONSULTING sa sjedištem u Zagrebu u Hrvatskoj. " Karakteristična značajka teorije evolucije je da ona zahtijeva milijarde godina (odnosno jako, jako puno vremena) kako bi dovela od jednostavne do složenije organizacije – pod uvjetom da u međuvremenu ne dođe do kataklizama (kriza i recesija) ili predatora (konkurencije) koji izbrišu sav život."
"Moja preferirana teorija je inteligentan dizajn", savjetuje Zrilić. "To uključuje iskustvo, znanje i predviđanja. Također uključuje pametan dizajn objekata, organizacije i procesa."
"Prepuštanjem evoluciji ili teoriji "mi ovo radimo već dvadeset godina i znamo najbolje" mnoge kompanije završavaju u evolucijskom slijepom crijevu. U najboljem slučaju ne iskoriste svoj puni potencijal, a u najgorem ne dožive dug i uspješan vijek."
Fleksibilnost lanca opskrbe suočena s neusporedivim izazovima
"Prva stvar koju su poslovanje i industrija naučili tijekom prošle godine, od uprave do radnika na prvoj liniji, jest važnost fleksibilnosti u lancu opskrbe", kaže Elizabeth Warren, stručnjakinja za globalnu logistiku i predsjednica i izvršna direktorica Dialed-In Partnersa, konzultantske tvrtke sa sjedištem u Los Angelesu koja se fokusira na pitanja javne politike u industriji kretanja robe.
"Fleksibilnost je dugo bila tema razgovora", konstatira Warren, "I većina tvrtki vjerovala je da imaju odgovarajući krizni plan za nepredviđene situacije.
"Utjecaji pandemije stvorili su potrebu za fleksibilnošću koja je neusporediva u trajanju i opsegu", kaže ona. "To utječe na svaki segment opskrbnog lanca na apsolutnoj globalnoj osnovi. Tvrtke su shvatile da, kako bi uistinu bile sposobne da zaokrenu svoje poslovanje tijekom bilo kakvih poremećaja, njihova strategija lanca opskrbe mora biti temeljno načelo u njihovom ukupnom strateškom planu."
Veliki prekidač u potrošnji ima velike posljedice
"Ako vam je potreban bilo kakav podsjetnik zašto je vaš lanac opskrbe ključan za vašu strategiju, samo ga potpuno poremetite i vidite što će se dogoditi", kaže Evan Bulmer, direktor EBAA-e, konzultantske tvrtke sa sjedištem u Adelaideu u Australiji. "Nema ničeg boljeg za demonstraciju od pandemije."
"Budući da je svjetsko gospodarstvo ograničeno u kupnji usluga – kao što su putovanja, restorani, zabava – trošimo novac na robu, uključujući i luksuznu robu", objašnjava Bulmer. "S tako velikom promjenom tržišnih uvjeta, razumijevanje lanca opskrbe i potražnje kupaca je kritično. To će vam omogućiti da budete u najboljoj poziciji da iskoristite ove tržišne uvjete."
O SAC-u
Društvo za napredak savjetovanja (SAC) je premium udruga za neovisne konzultantske stručnjake koji prihvaćaju etički kodeks i daju značajne konzultantske rezultate svojim klijentima. Osnovan od strane Million Dollar Consulting gurua Alana Weissa 2003., SAC nudi niz programa uživo i online kako bi pomogao konzultantima da podijele najbolje prakse i uče od stručnjaka iz industrije i lidera u poslovnom svijetu. SAC danas ima članove u 40 zemalja širom svijeta.
Nemoj propustiti više ni jednu vijest iz sektora.
Ovdje možeš pronaći što smo sve radili.