Tjestenina – talijansko jelo koje predstavlja jednu od najpristupačnijih i najzdravijih namirnica bogatih ugljikohidratima, pogodno je za pripremu i kulinarskih neznalaca, a čini se kako će osvojiti još veći segment potrošača.
Globalno tržište tjestenine doseglo je vrijednost od 21,3 milijarde američkih dolara u 2019. godini, a potrošnja tjestenine povećala se među kupcima širom svijeta jer je riječ o namirnici bez kolesterola koja sadrži malo natrija. Vrste tjestenine zaista su raznolike, a dostupna je u različitim veličinama i oblicima. Može se dodavati juhama, skuhati i poslužiti s umakom, prirediti s ostalim sastojcima u salati, puniti mesom, sirom ili povrćem, čak i peći.
Uz zdravstvene razloge, povećanju potrošnje tjestenine pridonosi i brza urbanizacija zbog koje kupci prelaze na prehrambene proizvode koji se lako kuhaju, a koji zahtijevaju zanemarive kulinarske vještine. Posebno je to vidljivo za pojedine vrste kao što su vermicelli, fusilli i macaroni.
Globalno tržište tjestenine možemo klasificirati u špagete, makarone i rezance. Također se može podijeliti na svježu i suhu tjesteninu. Dok se prva priprema od jednostavnog tijesta s jajima i brašnom, druga se izrađuje od fino mljevenog brašna i vode, uglavnom bez jaja. Svježa tjestenina ima relativno kraći rok trajanja od suhe tjestenine, pa je stoga i skuplja. Suha tjestenina stvara dominantni udio u odnosu na prodaju na svjetskom tržištu tjestenine. Također, očekuje se da će sveukupno globalno tržište tjestenine u idućim godinama umjereno rasti.
Osim toga, nekoliko regionalnih i međunarodnih proizvođača uvodi široku paletu tjestenine na nova i potencijalna tržišta kako bi udovoljili promjenjivim ukusima i preferencijama potrošača. Također, eksperimentiraju s različitim sastojcima, poput mrkve, špinata, soka od repe i bilja te lansiraju inovativne varijante tjestenine, uključujući organsku, vegansku i tjesteninu bez glutena kako bi privukli potrošače.
Iako se tjestenina lako uklapa u biljni način života, povećale su se i tjestenine na biljnoj bazi koje nisu od pšenice. Te se tjestenine proizvode od drugog povrća i mahunarki, a udovoljavaju nišama bez glutena, kao i potrošačima koji jednostavno žele probati nešto novo.
Prema Izvješću o stanju industrije američkog Nacionalnog udruženja (NPA) za tjesteninu iz 2019. godine, tjestenina od mahunarki udvostručivala je rast svake godine od 2014. godine, a uvođenje biljnih proteina u kategoriju tjestenine također je dovelo do porasta clean label pristupa, u kojem su svi sastojci umanjeni i pojednostavljeni i nema onih koji bi potrošaču bili nepoznati.
Međutim, sve veća popularnost prehrane s niskim udjelom ugljikohidrata može predstavljati prijetnju rastu tržišta. Ipak, IMARC Grupa očekuje da će svjetsko tržište tjestenine bilježiti stalan rast tijekom sljedećih pet godina.
Što se tiče potrošnje i prodaje tjestenine, pandemija je ubrzala i promijenila postojeće trendove. Potrošači su ponovno otkrili ne samo zdravstvene blagodati jedenja tjestenine, već i njezin izvrstan okus i svestranost.
Tjestenina proživljava ponovni procvat. Našla je svoje mjesto u povećanoj konzumaciji hrane za utjehu, kontinuiranoj popularnosti mediteranske i biljne prehrane te snažnom rastu maloprodaje koji je uzrokovan značajkama koje su o tjestenini oduvijek bile poznate – njenoj pristupačnosti, dostupnosti, svestranosti i popularnosti.
Ovi trendovi pomažu u usmjeravanju industrije tjestenine koja teži zadovoljiti kupce, održavati zdravstvene i wellness standarde i poticati inovacije za budućnost.
Pregled prema vrsti proizvoda
• Suha tjestenina
• Svježa tjestenina
• Konzervirana tjestenina
Trenutačno suha tjestenina predstavlja vodeću vrstu proizvoda zbog svoje pristupačne cijene, duljeg roka trajanja i praktičnosti tijekom kuhanja i skladištenja.
Istraživanje NPA pokazalo je da je od 1771 ispitanika, gotovo 24% istaknulo kako je njihovo omiljeno jelo od tjestenine klasični fettucine alfredo. Zatim slijede ostala klasična jela, 11% ispitanika odlučilo se za pileću parmigianu, 10,7% odabralo je lazanje, a 9,4% odabralo je klasičnu carbonaru.
Pregled prema sirovinama
• Durum pšenična krupica
• Pšenica
• Ječam
• Riža
• Kukuruz
Trenutačno proizvodi od durum pšenice čine većinu ukupnog tržišnog udjela. Prema nedavnom članku Wall Street Journala, „najveći svjetski proizvođači pakirane hrane kažu kako smrznuta pizza, umak od tjestenine te tjestenina sa sirom rastu zbog potrošača u izolaciji“. Isto tako, nedavno istraživanje koje je proveo Nuovo, specijalni proizvođač tjestenine, pokazalo je da je 70% ispitanika izjavilo kako je konzumiralo suhu tjesteninu barem jednom u posljednja tri mjeseca. U istom razdoblju 40% je jelo tjesteninu s okusom, 36% rezance s jajima, 20% smrznutu tjesteninu, a 18% svježu tjesteninu.
Pregled prema distribucijskom kanalu
• Supermarketi
• Hipermarketi
• Diskonteri
• Nezavisni mali trgovci
• Internetske trgovine
Supermarketi predstavljaju dominantan segment jer nude dovoljno prostora na policama i široku paletu proizvoda različitih brandova. To potrošačima pruža praktičnost u smislu odabira proizvoda s jednog mjesta.
Geografski pregled
• Europa
• Sjeverna Amerika
• Azija i Pacifik
• Latinska Amerika
• Bliski istok i Afrika
Na geografskom frontu Europa uživa vodeću poziciju na tržištu zbog velike potražnje za organskim i zdravijim varijantama tjestenine. Geografski gledano, globalno tržište tjestenine podijeljeno je na azijsko-pacifičku regiju, Europu, Sjevernu Ameriku i ostatak svijeta. Među njima, Europa čini maksimalni postotni udio u pogledu potrošnje, a Sjeverna Amerika je sljedeća. Tržišta u Kini i Indiji, gospodarstva u razvoju čija je stopa rasta premašila onu u svim ostalim zemljama svijeta, pokazala su se teškima za lansiranje. Prodaja tjestenine po glavi stanovnika niska je u Indiji i Kini zbog regionalnih jeftinijih osnovnih proizvoda kao što su riža i rezanci.
Osim nedostatka pristupačnosti i kulturnih preferencija, obilna dostupnost tjestenine još je jedan faktor koji koči rast azijskih tržišta. Međutim, tablice bi se u budućnosti vjerojatno mogle okretati zbog porasta dohotka po stanovniku u gospodarstvima u razvoju, posebno u Indiji i Kini. Očekuje se da će to, zajedno s porastom urbanizacije, potaknuti značajan rast u bliskoj budućnosti.
Prema NPA, popularni trendovi tjestenine spadaju u tri glavne kategorije: povratak hrane za utjehu, interes za mediteransku kuhinju i porast biljne hrane. Tijekom posljednjih nekoliko mjeseci pojačani interes za zdravlje, povećana aktivnost kuhanja kod kuće i neizvjesnost oko budućnosti znatno su pojačali i preoblikovali te trendove.
Prema nedavnom istraživanju zaklade Grain Foods, na više od 1000 odraslih osoba u SAD-u koji predstavljaju presjek stanovništva, otprilike jedna trećina američkih potrošača navela je tjesteninu (36%) i kruh (29%) kao hranu koja daje utjehu tijekom stresnog razdoblja. Što je još važnije, također je otkrilo da otprilike isti postotak prepoznaje kruh i tjesteninu među najhranjivijima od svih utješnih namirnica kojima se okreću.
Natjecateljsko okružje
Prema analizama konkurenata u europskoj industriji, vodeći igrači su:
• Holding Barilla
• Grupo Ebro Puleva
• Nestle
• De Cecco
• Makfa
Unatoč trendu rasta potrošnje tjestenine, i tvrtkama s poznatim brandom tjestenine – kao i mnogim drugim osnovnim proizvodima – teško je zaštititi svoj tržišni udio od privatnih robnih marki, posebno na konsolidiranim tržištima.
Tekst je izašao u 88. InStore magazinu.