Tjesteninu okvirno možemo podijeliti na dvije vrste: suha tjestenina i svježa tjestenina. S obzirom na to da na tržištu uvijek dolazi do razvoja novih proizvoda koji se razlikuju po novim glavnim karakteristikama, ova kategorizacija sama po sebi nije dovoljna pa u FOCUSU imamo detaljnije razrađenu podjelu kako bi našim klijentima omogućili što bolju analizu.
Suhu tjesteninu podijelili smo na nekoliko glavnih potkategorija:
a) Standardna tjestenina s jajima ili bez njih (špageti, školjke, metuljčki, fidelini itd.)
b) Tjestenina za juhu (rezanci, ribane kaše itd.)
c) Kineski rezanci, tjestenina od riže (sve netipične tjestenine za našu regiju)
d) Tjestenina bez glutena
e) Integralna tjestenina
f) BIO tjestenine i tjestenine s kombinacijom više žitarica.
Za svježu tjesteninu dodatne podjele nisu potrebne pa ćemo nju analizirati kao cjelinu. U analizama smo koristili YTD period 2020. vs. 2019. godina.
Zastupljenost tjestenine po kategorijama – broj promocija i GAV (gross advertising value)
Daleko najzastupljenija kategorija tjestenine na našem tržištu je standardna suha tjestenina sa 77,7% ukupnog udjela u svim oglašavanim tjesteninama. Na drugom se mjestu nalazi svježa punjena tjestenina s 9,9%, što je porast od 2,6% u odnosu na isti period prošle godine. Na trećem mjestu u 2020. godini se nalazi jušna tjestenina s 9% udjela.
Okvirno možemo reći da nema značajnih promjena na tržištu što se tiče udjela tjestenine po kategorijama, kada to promatramo sa strane broja promocija.
S GAV strane ipak postoji značajnija promjena, i to u kategoriji svježe punjene tjestenine. U 2020. godini bilježimo porast za 7,7% u odnosu na isti period u 2019. godini. Proizvođači svježe punjene tjestenine u ovoj su godini pojačali i kvantitetu i kvalitetu promocija u letcima.
Sezonalnost tjestenine
Na prvi pogled ne bismo rekli da tjestenina ima sezonske mjesece, ali ako pogledamo graf koji prikazuje udio promocija po mjesecima i kategorijama, vidimo da svježa tjestenina ima povećane aktivnosti oglašavanja u ožujku i travnju.
Isto povećanje oglašavačke aktivnosti nam prikazuje i udio GAV-a po mjesecima za 2020. godinu. Ovdje su razlike značajnije i bolje pokazuje kako su ožujak i travanj „mjeseci svježe tjestenine“.
Standardna suha tjestenina
Prema udjelu promocija u kategoriji standardne suhe tjestenine, na prvom se mjestu nalazi brand Marodi s 19,2% u 2020. godini. Na drugom je mjestu brand Barilla s 14,9%, a na trećem je mjestu brand Ragusa sa 6,8%. Slijede ih brandovi Zlato polje s 5,3% i brand Pasta Zara s 4,4%.
U GAV udjelu na prvom se mjestu nalazi brand Barilla s 12,2%. Na drugom je mjestu brand Pasta Zara s 8,0%, a na trećem je mjestu brand Marodi sa 7,9%.
Punjena tjestenina
Kod punjene tjestenine u udjelu promocija i dalje je na prvome mjestu brand Žitoproizvod s 22,8% udjela promocija. Privatna robna marka u ovoj kategoriji ima čak 47,7% udjela promocija.
Brand Žitoproizvod i u GAV udjelu nalazi se na prvome mjestu s 27,3%, što je povećanje od 4,7% u odnosu na isti period u 2019. godini. Na drugom je mjestu brand Rana Giovanni s 14,6%.
Tjestenina za juhu
U ovoj kategoriji daleko najjači brand je Marodi koji dominira tržištem letaka i u udjelu promocija ima čak 67,2% od totala. Drugo je mjesto zauzeo brand Paradiso s 5,6%. Isto vrijedi i za GAV udjel gdje Marodi bilježi pad od 12,2%, ali to je i dalje nedostižno za drugoplasirani brand Paradiso koji ima 9,2%.
Tekst je izašao u 88. InStore magazinu.