Najveće ulaganje ima kategorija „Orašasti plodovi i sjemenke (jezgre)“ s 38,6% ukupnog GAV-a, što je za 1,5% veći udio nego za isto razdoblje prošle godine.
AUTOR: Josip Pedić
Bez obzira na to koje ste kolače ili torte odlučili iznijeti pred Vaše najbliže za ove blagdane, sigurni smo da ćete morati otići do Vama najdraže trgovine po namirnice. Upravo u ovom broju odlučili smo pokazati koje su to najzastupljenije kategorije u letcima trgovaca kada govorimo o „sastojcima za kolače“. Promatrat ćemo period siječanj – rujan 2023. vs. siječanj – rujan 2022. godine, a kao i uvijek do sada glavni parametar će nam biti GAV (Gross Advertising Value) – kao tržišna procjena vrijednosti oglašavanja.
Razvoj glavnih kategorija
Zaista je pregršt sastojaka koji se mogu koristiti za pripravu kolača pa se prikaz temelji na najčešćim kategorijama. Najveće ulaganje ima kategorija „Orašasti plodovi i sjemenke (jezgre)“ s 38,6% ukupnog GAV-a, što je za 1,5% veći udio nego za isto razdoblje prošle godine. Ostale kategorije bilježe slične udjele, a možemo izdvojiti kategoriju „sastojaka za kolače“ koja bilježi porast od 2%. Ovdje smo objedinili sve vrste posebnih šećera (vanilin, cimet, rum), različite praškaste dodatke i specijalna brašna te mnoštvo ostalih malih kategorija koje nemaju dovoljno velik udio da bi bile posebno analizirane.
Top-proizvođači
Mnoštvo je različitih proizvođača koji su se promovirali u letcima, ali ipak možemo izdvojiti nekoliko većih, i to redom: Podravka s 13,9% udjela, Kraš sa 6,4%, Kandit s 5,9% i privatna robna marka koja ima 22,8% udjela. Zanimljivo je da čak 27,6% GAV-a otpada na promocije gdje nije oglašavan brend, već se radi o „generičkim“ proizvodima. Ovo je primarno zbog kategorije orašastih plodova, gdje trgovci ne objavljuju podrijetlo, dobavljača ili proizvođača.
Kretanje prosječnih cijena – čokolada za kuhanje 200g
Svima je poznato da su recesija i ekonomske prilike utjecale na poskupljenje proizvoda, a ovdje ćemo pogledati kretanje prosječne cijene čokolade za kuhanje, i to pakiranja od 200 grama koje ima najviše promocija. Iako je prosječna oglašavana cijena veća u pojedinim mjesecima, i to za oko 45 eurocenti, rujan je pokazao da se prosječna promovirana cijena vratila na razinu iz 2022. godine. Preostaje nam vidjeti hoće li proizvođači zadržati tu razinu cijene ili možemo opet očekivati porast prosječne cijene u studenome i prosincu.