DR OETKER STUDENI
KERMAN

INTERVJU: Inovativno pekarstvo vođeno okusima Mediterana

Intervju

02.10.2024

Miroslav Botić, regionalni direktor prodaje i marketinga, Lesaffre Adriatic d.o.o.

Pripremila: Jelena Lazarić, jelena@b2bmedia.org

U našem pristupu razvoju dosta smo orijentirani i oslonjeni na okuse i tradiciju Mediterana, i to nas uvijek iznova inspirira. 

Miroslav Botić poslovno se formirao pod snažnim utjecajem vodećih svjetskih FMCG kompanija, kroz Atlantic Grupu. Kao mladi menadžer, imao je sreću primiti vrijedan paket znanja, vještina i tržišnog iskustva, na čemu je iznimno zahvalan. Nakon toga, nadogradio je svoje iskustvo kroz b2b suradnju u regiji, a danas, kao direktor Prodaje i marketinga, i dalje je vezan za prostor koji većina velikih kompanija naziva zonom Adriatic.

U Lesaffreu, vodećoj globalnoj fermentacijskoj kompaniji, Miroslav radi već 13 godina. Lesaffre ima nekoliko divizija, uključujući Health Care, Biotechnology, FoodTaste i Baking. Njihov centar za regiju Adriatic smješten je u Zagrebu, a šira publika na lokalnom tržištu prepoznaje ih po vrhunskom brendu di-go.

Kako ste se Vi i Vaš tim prilagodili promjenama u potrošačkim navikama u proteklih nekoliko godina, posebno s obzirom na sve veći fokus na održivost i zdravlje?

Rekao bih da Lesaffre aktivno radi na tome već unatrag 15 godina, što znači da smo bili aktivni kreator trendova usmjerenih na održivost i zdravlje. Kao lokalni tim u Hrvatskoj, mi smo proizvodna tvrtka za pekarske dodatke sa snažnim akcentom na autonomiji kreiranja proizvoda za pekarsku industriju. U našem pristupu razvoju dosta smo orijentirani i oslonjeni na okuse i tradiciju Mediterana, i to nas uvijek iznova inspirira.

Možete li podijeliti neki specifičan primjer inovacije u vašoj proizvodnji ili distribuciji kruha koja je donijela značajne rezultate?

U Lesaffre Adriaticu smatramo se baking solution kompanijom gdje velikim industrijama, ali i malim pekarima, osiguravamo sve što je potrebno za izradu vrhunskog kruha i peciva. To znači uz recepturu i tehničku podršku, tu su i naše sirovine od kvasca, kiselog tijesta i pekarskih mješavina. Za nas su kruh i pecivo super food i bili smo prvi koji smo plasirali mješavine sa smanjenim udjelom soli, cijeli spektar kiselih tijesta (u suhoj, tekućoj i pastoznoj formi).

Na našem smo tržištu u ovoj godini pokrenuli i globalno veliku inovaciju s tekućim kvascem za pekare. Naši su partneri prepoznali dodane vrijednosti tog pro­izvoda, te smo već u prvom kvartalu došli do 15% svih naših količina na HR i SLO tržištu. Tekućim kvascem ispunjavamo i integriramo ESG principe kao ključni element održivosti, a to je posebno bitno i za trgovačke lance jer kroz znatno smanjenje korištenja ambalaže, putem tekućeg kvasca smanjujemo Carbon foot print, što je jedna od dugoročnih odrednica zelene EU politike.

Zadnje inovacije, namijenjene širokoj populaciji, naše su vrhunske mješavine za tzv. sourdough kruh s prirodno produženom trajnošću na bazi kiselih tijesta i sa super jednostavnom pripremom po principu – uspi, izmiješaj, ispeci. 

Namjera nam je bila omogućiti svima onima koji nemaju puno vremena, a žele napraviti vrhunski vlastiti kruh, kao i onima koji nikada nisu pekli kruh, da to naprave bez ikakvih komplikacija i bilo kakvog prethodnog iskustva. Sve se može vidjeti i na posebnoj web-stranici digomjesavine.com, a proizvodi su na policama velikih formata vodećih lanaca u Hrvatskoj, BiH, Kosovu i Albaniji.

Kada razmišljate o budućnosti pekarstva, koji su izazovi s kojima ćete se suočiti u idućih 5-10 godina, a koji možda nisu toliko očiti na prvi pogled?

Ako govorimo o pekarstvu u Hrvatskoj, Sloveniji, BiH, pa sve do Makedonije, tu razlikujemo industrijsko pekarstvo i velik broj malih, tzv. craft odnosno zanatskih pekarnica. S iznimkom Slovenije, pekarska industrija u ostalim zemljama regije zaostaje za Zapadnom Europom u stupnju tehničkog razvoja i ulaganja.

Zanatske pekarnice vrlo su šarolika zajednica, koja (uz malobrojne izuzetke) u velikoj mjeri pokušava s niskom cijenom baznih proizvoda konkurirati industriji te dopunjavaju svoju osnovnu djelatnost kao fast food i caffe. Zanatsko/artisan pekarstvo u Europi je cijenjeno jer potrošači razumiju da se ručni rad, kvaliteta sirovina i jasna sljedivost plaća više.

Ono na čemu radimo već godinama ostat će i naš glavni izazov u idućih 5-10 godina, a to je da kroz gotove pečene proizvode naših pekarnica, pozitivno utječemo na informiranost i svijest krajnjih potrošača o tome što je to kvalitetan lokalno pro­izveden pekarski proizvod i da kruh doista može biti super food jer je jedan od temelja naše prehrambene tradicije.

Kako digitalna transformacija utječe na vaš posao? Na koji način koristite tehnologiju za poboljšanje procesa proizvodnje ili odnosa s kupcima?

Digitalna komunikacija definitivno mijenja sve, pa je utjecala i utječe pozitivno i na pekarstvo. U Covid krizi za profesionalni b2b kanal, razvili smo i doradili učinkovit način da videolinkom prezentiramo recepturu i proces našim pekarima. Ako pogledate potrošački b2c kanal, doista smo aktivni na svim društvenim mrežama, a naše brojke s ponosom ističemo. Mjereno kroz  ključne pokazatelje, kao što su konverzija i angažman korisnika, doista imamo odlične rezultate.

Razmišljate li o proširenju asortimana proizvoda ili ulasku na nova tržišta? Ako da, koji bi to mogli biti proizvodi ili tržišta i zašto?

Asortiman neprestano proširujemo i trenutačno naš je fokus na proizvodima dodane vrijednosti s odgođenom ili produženom fermentacijom. Velik smo dobavljač s našom Mediteran linijom u Italiji, a nedavno smo otvorili i tržište Katara, što nam otvara i dodatna vrata.

Koliko su vam važne povratne informacije od potrošača? Možete li podijeliti primjer kada su povratne informacije dovele do konkretne promjene u vašim proizvodima ili poslovnim procesima?

Povratne informacije od potrošača izuzetno su bitne za svaku kompaniju, pa tako i za nas. Pogotovo u pekarstvu i općenito prehrani, gdje je na prvom mjestu okus, reakcije tržišta odnosno krajnjih potrošača su ključne.

Odmah možemo vidjeti trebamo li eventualno nešto doraditi/mijenjati na recepturi ili je stvar u procesu, odnosno u tehničkom izazovu koji onda pomažemo riješiti s poslovnim partnerom koji pro­izvodi pekarski proizvod. Kao primjer možemo uzeti kruh koji smo radili za jedan od vodećih trgovačkih lanaca u suradnji s domaćim proizvođačem. Pilot je prošao jako dobro i znali smo da će prodaja biti odlična, ali nismo očekivali da će u dva mjeseca postati najprodavanijim kruhom u Hrvatskoj!

Kako se vaša kompanija nosi s rastućom konkurencijom, posebno s novim igračima na tržištu koji nude alternativne pekarske proizvode?

Lesaffre je globalna kompanija i mi u Hrvatskoj doista imamo sve mogućnosti koristiti najbolja pekarska iskustva Francuske, Italije, Grčke, Španjolske, a onda i ostatka svijeta. Snažno smo okrenuti inovaciji i kreaciji. Zdrava konkurencija uvijek je dobra jer i vas potiče da budete bolji i efikasniji.

Što Vas osobno najviše motivira u radu? Kako se ta motivacija prenosi na tim kojim upravljate?

Uvijek me motivira početak projekta i interakcija s timom ljudi, kako u našoj kompaniji tako i s timom poslovnih partnera. Kad ostvarite uspješan projekt, onda je to zadovoljstvo i dodatna motivacija koja se automatski prenosi na sve uključene. To je kao u sportu, motivacija i entuzijazam uz snažan timski duh ključni su za napredak i onda se niti jedna prepreka ne čini nepremostivom.

U našem timu Prodaje i marketinga, doista smo svi konstantno povezani; od Albanije, Kosova, Makedonije preko BiH do Hrvatske, a od ove je godine uključena i Slovenija.

Kako gledate na suradnju s malim proizvođačima ili dobavljačima? Postoje li prilike za sinergiju između velikih pekarskih kompanija i manjih, lokalnih proizvođača?

Mali proizvođači odnosno male pekarnice čine velik i vrlo bitan dio naše aktivnosti. Od izuzetnog je značaja ta dobra povezanost, lokalna proizvodnja i s tim vezana održivost. Mi aktivno radimo na povezivanju malih i velikih kompanija i kao primjer uzimamo projekte s manjim lokalnim pekarima koji onda snabdijevaju određeni broj prodajnih mjesta velikog lanca u svom okruženju. Nedavno sam na panelu u Rovinju rekao da su neke od vrhunskih craft pekarnica utjecale svojim proizvodima produljene fermentacije da i industrijski sektor uloži dodatni napor kako bi bio bolji i pratio trend.

Postoji li neki aspekt Vašeg posla ili industrije općenito koji smatrate pogrešno shvaćenim u javnosti? Što biste voljeli da potrošači bolje razumiju?

Sigurno je da ima dosta neselektivnog komuniciranja o prehrani, a onda i stvaranja pogrešne percepcije oko toga što je zdrava prehrana te jesu li pekarski proizvodi zdravi. Neki potrošači u potpunosti razumiju da kruh može biti super food te da svaki proizvod u prehrani može biti zdrav i manje zdrav.

Volio bih (kao i sve moje kolege u branši) da potrošači bolje razumiju i prepoznaju vrijednost kvalitetnog pekarskog proizvoda, a na svakom je pojedincu da odabere vrstu i količinu koja najbolje odgovara njegovim potrebama.