Premiumizacija privatnih robnih marki, hiperlokalnost, unaprjeđenje isporuke robe, praćenje životnih stilova potrošača i kompletna usluga – pet je maloprodajnih trendova koji će ove godine dominirati.
Prognoze koje se temelje na IGD-ovim međunarodnim istraživanjima, analizama ponašanja kupaca i na katalogu globalnih inovacija u maloprodaji, pružaju iznimno stručan uvid u ključna područja, spremna da prodrmaju industriju u 2018. godini. Donosimo pet glavnih trendova za koje vjerujemo da će se nastaviti i u idućoj godini.
1. Premiumizacija privatnih robnih marki
Maloprodajni trgovci šire asortiman privatnih robnih marki kako bi zadovoljili sve šire životne potrebe i navike potrošača. Sve veće investicije u kvalitetnu ponudu tih proizvoda, utječu na povećanje potražnje za proizvodima visoke vrijednosti i vrhunske kvalitete. Oko 75% britanskih kupaca smatra da se kvaliteta privatnih robnih marki poboljšala u posljednjih nekoliko godina.
Privatne robne marke ključno su područje na kojem se retaileri mogu razlikovati i isticati na iznimno složenom i konkurentnom tržištu.
Jet.com, koji je u vlasništvu Walmarta i je jedna od najbrže rastućih tvrtki koje se bave e-trgovinom, nedavno je lansirala liniju premium proizvoda svoje privatne robne marke pod imenom Uniquely J. Početni asortiman od oko 60 proizvoda pokriva osnovne potrošačke kategorije, kao što su kava, sredstva za pranje, čišćenje i higijenu itd.
2. Hiperlokalnost
Unatoč tomu što su kupci globalno orijentirani, želja za povezivanjem s lokalnim regijama i kupnja lokalnih proizvoda povećat će se tijekom cijele godine. Takav će pristup rezultirati prodajom proizvoda koji će biti dostupni samo u kratkom razdoblju zbog svoje sezonalnosti, povećavajući osjećaj jedinstvenosti i želju kupca da dobije te proizvode samo onda kad su dostupni.
Time će se izbor kupaca povećati, ali istodobno učiniti složenijim opskrbni lanac. Budući da će trgovine češće rotirati proizvode i asortiman, bit će potrebna veća učinkovitost, suradnja i komunikacija unutar opskrbnog lanca.
Kako bi se postigla hiperlokalna ponuda, trgovci će morati podupirati male i srednje proizvođače. Kupci će to pozitivno prihvatiti, jer će tako pomagati svojoj zajednici i osjećati se posebno, dijelom nečega jedinstvenog. Industrija će morati osigurati da prodani proizvodi uistinu odražavaju ukuse i želje lokalne zajednice, što će zahtijevati duboke lokalne analize.
Nizozemski trgovac Albert Heijn ponovno prekraja ponudu u trgovinama prema regionalnim sklonostima. U svojim objektima u istočnom dijelu zemlje imaju veći izbor proizvoda od svinjskog mesa, a u zapadnom je naglasak na govedini i organskom mesu.
3. Dostava robe
Kad je riječ o isporuci proizvoda na brz i jednostavan način, očekivanja kupaca stalno rastu, a trgovci dosad uspješno udovoljavaju tim zahtjevima čak i nadmašujući očekivanja inovativnim i kreativnim rješenjima.
Retaileri imaju cilj da iskoriste podatke i analize ponašanja kupaca, kako bi ih razumjeli te po mogućnosti čak i anticipirali ono što kupci žele te kada i gdje to žele. Postaje nužno da trgovci prognoziraju želje i potrebe kupaca čak i prije samih kupaca.
Ako kupci i dalje preferiraju inovacije koje nude praktičnost i uštedu vremena, imat će sve manje izravne interakcije s trgovcima i brandovima. Kako bi se osigurali da ne budu zaboravljeni, trgovci i brandovi nalaze načina da se istaknu i budu vidljivi kupcima, što će se postići prikupljanjem više podataka o kupcima i njihovu korištenju u smjeru postizanja dugoročne lojalnosti.
MobyMart, u vlasništvu kineskog lanca Wheelys, jedna je od sve brojnijih trgovina bez osoblja i blagajni. Ta trgovina na kotačima napaja se solarnom energijom, njome upravlja umjetna inteligencija i stalno je otvorena. Koncept je jedinstven po tome što je pokretna trgovina dizajnirana tako da se sama odveze u skladište po robu i dostavi narudžbe kupcima.
4. Stil života
Zdravlje i dobrobit ostaju u fokusu i u 2018. Od retailera se očekuje da prošire specijalizirane zone u trgovinama i da razviju nove formate fokusirane na životni stil.
Trgovci će ponuditi lifestyle opcije koje su više po mjeri pojedinačnog kupca i s dodanom vrijednosti kroz online kanale, putem kojih će kupci brzo i lako pronaći proizvode koji će im pomoći da žive zdravije. S obzirom na to da su gotovo dvije trećine kupaca (65%) izjavile da je preciznost informacija na deklaracijama vrlo važna za donošenje odluke o kupnji proizvoda, industrija će imati i veću ulogu u podršci kupaca u postizanju zdravog životnog stila. Vegetarijanska, fleksiterijanska i hrana bez određenih sastojaka i dalje će biti među najbrže rastućim segmentima i bit će prioritetna investicijska područja za trgovce na malo.
Maloprodaja i brandovi moraju ostati vrlo blizu evoluirajućih prehrambenih trendova, kako bi zadovoljili potrebe sve različitijih i zahtjevnijih kupaca. Pobjednici će biti oni koji budu mogli predvidjeti, stvoriti ili vrlo brzo odgovoriti na sljedeći prehrambeni trend.
Tesco i tvrtka Spoon Guru u Velikoj Britaniji udružili su se kako bi kreirali aplikaciju koja pomaže potrošačima sa specifičnom prehranom i ukusima da brzo i lako pronađu adekvatnu hranu.
5. Puna usluga
Fizičke prodavaonice moraju raditi napornije nego ikad prije kako bi dovele kupce na svoja vrata. Suočeni s rastućim pritiskom da se uzdignu na razinu tzv. omnichannel shoppera, retaileri ponovo osmišljavaju kupovno iskustvo u pravcu spajanja online i offline iskustva kupnje s velikom bazom podataka o kupcima. S obzirom na to da e-trgovina transformira iskustvo u maloprodaji, pojavit će se sve veći broj inovacija, koje će predstaviti uzbudljive proizvode, efikasniju i bržu isporuku online narudžbi te više zanimljivih instore događaja.
Trgovci na malo pokušat će razviti fizičke prodavaonice izlažući asortiman zanimljivih proizvoda, a istodobno će ponuditi praktična rješenja za kupce koji koriste različite kanale. Brandovi bi trebali izaći ususret toj misiji i podržati trgovce.
Alibabin format Hema Fresh predstavio je novi hibrid – online i offline trgovinu koja nudi maloprodajne i ugostiteljske usluge. Tako se kupcima u samoj trgovini nudi usluga kuhanja hrane koju su kupili, a oni je mogu ili konzumirati u posebnom odjeljku u trgovini ili im se može dostaviti na kućnu adresu u roku od 30 minuta, ako žive u krugu tri kilometra udaljenosti od trgovine.