DR OETKER STUDENI
KERMAN

FMCG trgovci uvjerljivo najveći po prihodima

Globalna trgovina

Analize

07.05.2018

Walmart, Costco, Kroger, Schwarz Group i Boots zadržali svoje pozicije na čelu liste.

U poslovnoj 2016. godini, 250 vodećih maloprodajnih lanaca ostvarilo je ukupne prihode od 4,4 milijarde američkih dolara, što predstavlja kombinirani rast od 4,1%, navodi se u izvještaju Globalna snaga maloprodaje 2018. konzultantsko-revizorske kompanije Deloitte.

Svjetsko gospodarstvo trenutačno je usred ciklusa relativno stabilnog rasta i povoljnih okolnosti. Europa i Japan bilježe ubrzani rast, Kina i SAD stabilizaciju, dok se na mnogim tržištima u razvoju bilježi oporavak, objašnjava Žarko Mijović, partner u Deloitteu, i dodaje: Snažniji gospodarski rast posebno je dobrodošao u maloprodajnom sektoru, ali trgovci se i dalje bave negativnim posljedicama veće nejednakosti dohotka, protekcionističkih akcija i potencijalnog utjecaja rigidnije monetarne politike.

Pet najvećih maloprodajnih lanaca (Walmart Stores, Costco Wholesale Corporation, The Kroger Co, Schwarz Group Germany, Walgreens Boots Alliance Inc.) zadržalo je svoje pozicije na čelu liste. Organski rast, akvizicije i nestabilnost deviznog tečaja doveli su do promjena kod preostalih pet na listi, pa sada najboljih deset sudjeluje u ukupnim prihodima s 30,7% naspram prošlogodišnjih 30,4%.

Prvi put u posljednje četiri godine trgovci odjećom i modnim dodacima nisu nositelji rasta, ali ostaju najprofitabilniji sektor.

Trgovci robom široke potrošnje (FMCG) uvjerljivo su najveće kompanije po prihodima (prosječni prihodi od prodaje na malo iznose gotovo 21,7 milijardi dolara), ali i najbrojnije (ima ih 135, što je 54% od vodećih 250, u čijim ukupnim prihodima su zastupljeni s dvije trećine). Udio Europe u 250 vodećih dodatno se smanjio, pa su sada na listi 82 maloprodajna lanca iz Europe, za razliku od 85 koliko ih je bilo 2015. i 93 2014. godine, a jaz u odnosu na Sjevernu Ameriku sve je dublji.

Ipak, unatoč sve manjem udjelu, europski trgovci na malo, globalno gledano, najaktivniji su u potrazi za prilikama za rast izvan matičnih tržišta. Gotovo 41% ukupnih prihoda koje su ostvarili potječe iz inozemstva, a brojka je gotovo dvostruko veća od one koju su ostvarili svi s liste 250 vodećih.

Izvještaj Globalna snaga maloprodaje u 2018. donosi i osvrt na iznova definirana pravila, ovaj put u vrijeme korjenitih promjena. Vjerojatno će biti nužne inovativnost, suradnja, konsolidacija, integracija i automatizacija kako bi se ponovno potaknula trgovina, duboko zadirući u način dosadašnjeg i budućeg poslovanja trgovaca na malo.

U izvještaju se uočavaju i četiri trenda:

• Izgradnja digitalnih kapaciteta najnovije generacije
Maloprodajni lanci širom svijeta sve se više prilagođavaju činjenici da se, iz perspektive potrošača, nabava ne sastoji samo u kombinaciji fizičke i virtualne trgovine, niti u prednostima jednog kanala u odnosu na drugi. Prije se može reći da potrošači ne razmišljaju pretjerano o tome, ne daju prednost jednom kanalu u odnosu na druge.

• Kombiniranje fizičke i virtualne trgovine nadoknađuje izgubljeno vrijeme
Mnogi trgovci koji su se u početku držali po strani i nisu pratili digitalne trendove, sada pokušavaju nadoknaditi izgubljeno.

• Stvaranje jedinstvenog i motivacijskog iskustva unutar zidova trgovine
Tradicionalne prodavaonice ne nestaju, a o tome svjedoči 90% prodaje koja se i dalje odvija u njima. Ipak, kako bi išle ukorak s pogodnostima i beskrajnom ponudom na internetu, ključni su iskustvo potrošača i kreiranje povezanosti između potrošača i branda.

• Ponovno otkrivanje maloprodaje uz primjenu najnovijih tehnologija
Internet stvari, umjetna inteligencija, proširena i virtualna realnost, kao i roboti, jesu realnost koje bi svi trgovci trebali biti svjesni.

U maloprodajnom sektoru svjedoci smo ere transformacije, gdje potrošač drži konce u svojim rukama, zahvaljujući tehnologiji koja mu omogućuje da bude konstantno povezan i da potiče promjene u ponašanju pri kupnji, kaže Mijović.

Cijeli sektor doživljava suštinske promjene u tradicionalnim modelima poslovanja koji nestaju pred najezdom velikih promjena koje su nužne i na internetu i izvan njega kako bi se podigla kvaliteta usluge za sve zahtjevnije korisnike i kako bi se redefiniralo iskustvo potrošača, dodaje on.