Kombinacija poboljšane percepcije proizvoda od strane kupaca i trenutačne ekonomske pozadine stvara mogućnosti za inovacije i rast PL-a.
Oporavak u obliku slova "K" pruža nove mogućnosti za inovacije PL-a
Potpuni ekonomski utjecaj pandemije tek će se osjetiti širom Europe, uz trenutačne kratkoročne promjene. Kako vlade smanjuju ili ukidaju ekonomsku potporu, pitanje (ne)zaposlenosti vjerojatno će postati još izazovnije.
U nekim zemljama, poput Ujedinjenog Kraljevstva, oporavak je počeo nešto brže nego što se očekivalo, donoseći nadu da bi se ekonomska proizvodnja mogla vratiti na razinu prije krize ranije nego što se prognoziralo u najgorem scenariju. Okolnosti ipak sugeriraju da oporavak od COVIDA-19 neće biti jednak za sve: neki će početi primjećivati i osjećati napredak (gornji dio slova "K"), dok će drugi zaostajati ili ostati na istoj razini (donji dio slova "K").
Percepcija PL-a od strane kupaca nastavlja se poboljšavati
Za retailere i dobavljače privatnih robnih marki, poboljšana percepcija PL-a također stvara izazove i prilike u kratkom roku, koji će se vjerojatno razvijati različito od zemlje do zemlje, dok se kupci prilagođavaju individualnim uvjetima. Iako će to značiti proširenje ulaganja u privatne robne marke, kako s inovacijskog tako i s marketinškog gledišta, vjerojatno će rasti i prilika za izgradnju dugoročne lojalnosti kupaca, kroz ispunjavanja njihovih potreba za proizvodima i njihovoj dostupnosti.
Prema rezultatima našeg istraživanja ShopperVista*, percepcija britanskih kupaca o privatnim robnim markama povećala se tijekom prošle godine. U trećem tromjesečju 2020. godine 71 posto kupaca izjavilo je da su vrlo zadovoljni kvalitetom privatnih robnih marki, a 66 posto reklo je da vjeruje privatnim markama onoliko koliko vjeruje brendovima. Jasno je da je to ogromna prilika za retailere – 43 posto kupaca složilo se da je većina prehrambenih proizvoda koje kupuju privatna robna marka, što je brojka koja je od početka godine porasla za 2 posto.
One-stop shop potiče veće potrošačke košarice
Trend prema manjem broju velikih kupovina tijekom pandemije preokrenuo je fragmentaciju modela potrošnje kupaca, što se sve češće vidjelo i prije dolaska pandemije.
S gledišta privatnih robnih marki, koncentracija posjeta kupaca u manjem broju fizičkih trgovina nije od jednake koristi za sve kategorije. Nedavno objavljeni podaci PLMA** za europsko tržište, pokazali su da je na regionalnoj razini udio privatnih robnih marki najveći u kategorijama pekarskih proizvoda i keksa, svježih, mliječnih proizvoda i proizvoda za kućne ljubimce.
Retaileri pokreću inovacije u PL-u
Trgovci su nastavili s inovacijama u segmentu privatnih robnih marki tijekom pandemije. U većini slučajeva evolucija privatnih marki povezana je s korporativnim strategijama i inicijativama retailera, posebno u odnosu na njihove napore vezane uz zdravlje i održivost.
Ocado u Ujedinjenom Kraljevstvu nedavno je pokrenuo privatnu robnu marku, koja je dio šireg rebrendiranja sa zelene boje jabuke na ljubičastu boju grožđa. Svrha rebrendiranja jest istaknuti proizvode iz mnogih postojećih nijansi zelene koji su prisutni u sektoru trgovine hranom. Novi hrabri dizajn također je platforma za trgovačku marku za poboljšanje i naglašavanje vjerodostojnosti održivosti. Retailer tvrdi da se u novom asortimanu koristi 27 tona manje plastične ambalaže, uklonjeno je 640.000 plastičnih mreža i eliminirano 9 milijuna nebitnih komponenata ambalaže. Ocado je također uklonio ljepljive naljepnice s kutija PL jaja, ispisujući podatke o proizvodu izravno na kutiju, štedeći pritom 10 tona papira godišnje.
U međuvremenu, francuski Intermarché obnovio je svoju osnovnu privatnu robnu marku Top Budget. Linija od 600 proizvoda dobila je novo promijenjeno pakiranje s novim logotipom, s kojim će proizvodi biti vidljiviji na polici. Usmjerenost na ulaganje u prehranu i kvalitetu sastojaka pokazana je uklanjanjem određenih aditiva i dodavanjem oznake Nutri-Score svim proizvodima u liniji.
Kao dio odvojenih lansiranja, portugalski Continente proširio je asortiman PL-a za više zdravih grickalica, ekološki prihvatljivih i vegetarijanskih proizvoda kako bi udovoljio potražnji kupaca u tim segmentima. U okviru asortimana Powered by Plants, retailer je predstavio pljeskavice bez mesa, nuggete i okruglice izrađene isključivo od biljnih bjelančevina, dodao je grickalice u liniji Equilíbrio i ekološke proizvode za čišćenje u liniji Eco. Svi proizvodi u asortimanu izrađeni su od održivih sirovina, koje su biorazgradive i prodaju se u ambalaži izrađenoj od materijala koji se mogu reciklirati.
Konačno, kako bi doista naglasio da može ciljati kupce različitih cjenovnih profila, Despar – Italija nedavno je uveo nekoliko novih PL-a. Prvo je dodao nekoliko novih proizvoda pod markom Special Edition, poput delikatesa i tradicionalnih sireva. Nadalje, uveo je osam novih pizza u paletu smrznutih proizvoda. Četiri pizze izrađene su od tradicionalnih sastojaka iz cijele Italije, dok su ostale četiri jednostavnijih okusa i namijenjene su kupcima koji traže alternativu vrijednosti.
Održavanje rasta PL-a
Čini se da su kratkoročne i srednjoročne prognoze za privatne robne marke u Europi pozitivne. Kombinacija poboljšane percepcije proizvoda od strane kupaca i trenutačne ekonomske pozadine stvara mogućnosti za inovacije i rast PL-a. Trgovci moraju nastaviti ulagati u taj segment i pronaći nove načine za aktiviranje PL-a u trgovini i online. U mnogim zemljama ti bi im koraci trebali pomoći da dugoročno profitiraju.
*Brand and private label quarterly update – December 2020, https://shoppervista.igd.com/trends/presentation-viewer/t/brand-and-private-label-quarterly-update-december-2020/i/10573
**PLMA International Private Label Yearbook