Bliži se kraj jedne izazovne i nepredvidive godine i stiže nam po mnogima najljepše doba godine, mjesec prosinac. Vrijeme je to kada uživamo u zimskom i blagdanskom ugođaju, mnoštvu mirisa, boja, zvukova, doživljaja, gurmanskim užitcima...
Upravo u blagdanskom razdoblju naša se prehrana i prehrambene navike mijenjaju te se nerijetko znatno razlikuju u odnosu na druge dijelove godine. Jednako tako mijenja se i naša FMCG košarica. GfK Panel kućanstava posljednjih 20 godina u Hrvatskoj prati FMCG potrošnju za potrebe kućanstva na dnevnoj razini 365 dana u godini.
Analizirajući našu potrošnju u božićnom mjesecu uočavamo kako raste udio brandova u odnosu na trgovačke marke, a u košarici potrošača češće se nalaze proizvodi na sniženju. Vrijednosni udio promocija na cjelokupnom FMCG tržištu za 2019. godinu iznosi 40%, dok se u prosincu penje na 42%. Deset kategorija koje su zabilježile najveći rast vrijednosti u prosincu 2019. u odnosu na njihovu prosječnu mjesečnu vrijednost u 2019. godini (Prikaz 1.) su: šampanjac i dječji šampanjac, gotove delikatesne salate, kore i oblatne za kolače, čokolada u prahu, delikatesna riba, boje i arome za kolače, gustin, rum, kakao u prahu i jestive dekoracije za torte i kolače.
Kod shoppera milenijalaca (dob do 35 godina) u prosincu 2019. vrijednosno su značajno rasle sljedeće kategorije (u odnosu na njihovu prosječnu mjesečnu vrijednost u 2019. godini): boje i arome za kolače, gustin, kore i oblatne za kolače, kakao u prahu, prašak za pecivo, vanilin i drugi šećeri s aromom, vino, čokolada za kuhanje, kolači i pite, masline itd.
Ako promatramo profile shoppera po prehrambenim navikama, na jestive dekoracije za torte i kolače najviše troši segment Masterchefs; na čokoladu u prahu, delikatesnu ribu i kore za kolače najviše troši segment Green enthusiasts, na boje i arome za kolače, gustin i kakao u prahu najviše troši segment Old schoolers, dok na gotove delikatesne salate najviše troši segment Quick&Healthy Cooks.
Ako se pak fokusiramo na vodeće trgovce, vidimo (Prikaz 2.) da su u prosincu 2019. Kaufland, Lidl, Interspar, Ultragros, KTC, male nezavisne trgovine i specijalizirane trgovine privukle veći broj shoppera u odnosu na svoj mjesečni prosječni broj shoppera u 2019. godini.
Pritom, KTC ima najveći porast broja shoppera u božićnom mjesecu. Svi analizirani trgovci povećali su i vrijednost košarice, s tim da su specijalizirane trgovine, Konzum i Interspar imali najveći rast vrijednosti košarice. Ultragros u tom razdoblju, za razliku od ostalih, znatno povećava frekvenciju kupovine.
Prikaz 1: Rang destinacijskih kategorija prema kriteriju rasta vrijednosti u prosincu 2019. u odnosu na mjesečni prosjek 2019., Izvor: GfK Panel kućanstava
Prikaz 2: Indikatori kupovnog ponašanja u prosincu 2019. u odnosu na mjesečni prosjek 2019., Izvor: GfK Panel kućanstava
O istraživanju: prikazani su podaci GfK Panela kućanstava.
GfK Panel kućanstava kontinuirano je istraživanje kupovina FMCG proizvoda na reprezentativnom uzorku kućanstava Hrvatske, na približno 450 tisuća kupovnih transakcija godišnje, 365 dana u godini.
GfK Panel kućanstava prati hrvatskog kupca posljednjih 20 godina te omogućuje uvid u njegove kupovne navike, lojalnost kupca brandovima i trgovcima, promocijsko ponašanje, afinitet prema trgovačkim markama, a trgovcima omogućuje uvid u neostvarene potencijale na razini kategorija i brandova.
GfK je pouzdan izvor informacija o tržištima i potrošačima koje omogućuju klijentima donošenje boljih/kvalitetnijih odluka. Više od 13.000 stručnjaka u istraživanju tržišta kombiniraju svoju predanost poslu s 80 godina znanstvenog iskustva GfK.
To omogućuje GfK isporuku najznačajnijih svjetskih rezultata kombiniranih s lokalnim tržišnim saznanjima u više od 100 zemalja. Koristeći najnovije tehnologije i znanstvene rezultate, GfK pretvara „velike“ rezultate u „pametne“ rezultate omogućujući klijentima da povećaju svoju konkurentnost te da obogate svoje znanje o potrošačima (njihovom iskustvu/izboru/odlukama).
Kako biste saznali više, posjetite nas na: www.GfK.com
ili slijedite GfK na Twitteru: https://twitter.com/GfK
Tekst je izašao u 89. InStore magazinu.