Kako bismo razumjeli promjenu prehrambenih navika tijekom posljednjih 7 mjeseci, potrebno je ući u glavu, u košaricu i u tanjur prosječnog Hrvata.
GfK je krajem 2019. proveo opsežno istraživanje prehrambenih navika koje je uvažavalo sve 3 navedene perspektive, a koje je pokazalo da je glava u 2022. godini, tanjur u 2019., a FMCG košarica u 2018. godini. Na razini stavova i promišljanja kristalizirali su se neočekivano snažni „zdravi/zeleni“ shopper segmenti te su tako segmenti Green enthusiasts i Quick&Healthy Cooks činili čak 47% svih shoppera u Hrvatskoj.
Ožujak 2020. donosi neke posve nove stavove, nove košarice i nove tanjure. Istraživanje iz svibnja pokazuje kako su Hrvati u top 3 europske zemlje po pitanju isprobavanja novih recepata. 51% shoppera u Hrvatskoj isprobava nove recepte koje u normalnim okolnostima ne bi isprobavao, a polovina njih namjerava to činiti i kada kriza prođe.
Svi se sjećamo kako je u prvoj fazi krize kvasac postao najtraženija roba u gradu. Mnogi su u svojim kuhinjama preko noći postali pekari i slastičari. Pravo je pitanje tko će od nas to biti i za 2 godine kada ova kriza bude tek ružno sjećanje.
Prema istraživanju iz kolovoza, 35% shoppera u Hrvatskoj priprema kolače i deserte najmanje jednom tjedno, dok svega 7% to nikada ne čini.
Kako bismo razumjeli promjene u košarici, analizirali smo dva razdoblja: ožujak-svibanj 2020. (faza restrikcije) i lipanj-kolovoz 2020. (faza relaksacije).
U fazi restrikcije kupovina FMCG proizvoda za kućanstvo rasla je 16%, dok u fazi relaksacije imamo stagnaciju u odnosu na isto razdoblje 2019.
Pogled u košaricu shoppera otkriva mnogo o njegovim prehrambenim navikama.
Među 103 analizirane kategorije hrane i pića, čak 54 povećavaju svoj udio u kupovinama za kućanstvo u obje faze, 23 kategorije gube udio u košarici u obje faze, a posebno su zanimljive kategorije koje u jednoj fazi povećavaju udio u košarici, dok ga u drugoj fazi gube, i obrnuto. Takva je svaka četvrta kategorija.
Svježe voće, čija je važnost za imunološki sustav važnija no prije, raste u prvoj fazi, ali pada u drugoj. Svježe povrće i svježa riba padaju u obje faze. Svijest o važnosti zdrave, ili barem zdravije, prehrane posjedujemo, to nam sva istraživanja potvrđuju. Međutim, kod velikog broja shoppera ta svijest manifestira se povećanim kupovinama dodataka prehrani, šumećih tableta vitaminskih i mineralnih, a kupovine svježeg voća i povrća padaju. Padaju i svježi pekarski proizvodi, dijelom i zbog toga što smo trošili sve one zalihe kvasca i brašna koje smo pripremili tijekom ožujka i travnja.
Izazovi prehrambenih navika na globalnoj razini s kojima se suočavamo i koji zahtijevaju zajednički odgovor:
1. kako poboljšati imunološki sustav uravnoteženom prehranom bogatom voćem i povrćem
2. opskrba hranom starijih ljudi i rizičnih skupina
3. kako prevenirati oskudicu s obzirom na ekonomsku krizu koja slijedi i rast globalnih cijena hrane.
Tekst je izašao u 88. InStore magazinu.