Plant based prehrana, točnije prehrana fokusirana na hranu biljnog podrijetla, u posljednje je vrijeme sve raširenija tema te joj je popularnost u svijetu eksponencijalno narasla.
AUTOR: Filip Bukvić, Client Operations Analyst
Razdoblje: 1. siječnja 2022. – 31. prosinca 2022.
Posebnost ove vrste prehrane jest u tome da osoba ne mora biti vegan ili vegetarijanac, no pri konzumaciji hrane bira proizvode iz biljnih izvora, što ima pozitivan utjecaj na zdravlje pojedinca i na okoliš. Iako je plant based prehrana u svijetu već neko hit vrijeme, pitanje je koliko je ona raširena u Hrvatskoj, posebno u okviru oglašavanja ovakve vrste proizvoda putem malih ekrana.
Plant based proizvodi odnose se na tek 1% oglasa u kategoriji hrane i pića, što nije neobično s obzirom na to da postoji tek nekolicina plant based proizvoda koji su se aktivno oglašavali na TV-u tijekom prošle godine. Ti se proizvodi uglavnom odnose na zamjene za mlijeko koje se odnose na 42% oglasa ovih proizvoda i generalno oglašavanje biljnih alternativa za mesne i mliječne proizvode s 32% oglašavanja, 26% oglasa plant based prehrane odnosi se na zamjenu za meso, točnije vegansku alternativu burgera koju nudi McDonald's. Brendovi koji su se istaknuli što se tiče oglašavanja ovih proizvoda su Planet of Plants sa svojim generalnim oglašavanjem biljnih alternativa mesnih i mliječnih namirnica, Boom Box, Alpro i Vindija s biljnim zamjenama za mlijeko te McDonald's s veganskim burgerom.
Među oglašivačima s najboljim udjelom XRP-a među plant based proizvodima su Vindija DAR biljni napitak s 34% XRP-a, generalno oglašavanje Planet of Plants proizvoda s 20% XRP-a i veganski burger McDonald’s-a s 18% XRP-a koji svoje mjesto dijeli s Boom Box proizvodima Atlantic grupe. Na začelju se nalazi Alpro s 11% udjela XRP-a među proizvodima biljne alternative. Oglašavanje ovih proizvoda trajalo je kroz cijelu godinu, osim u studenome, najveći broj oglasa emitiran je tijekom ljetnih mjeseci, a najviši XRP bio je u prosincu.
Čini se kako plant based prehrana još uvijek nije zauzela značajan dio TV prostora te su oglašavanja ovih proizvoda koncentrirana na alternative za mlijeko, djelomično zbog sve veće netolerancije ljudi na laktozu, i na generalno oglašavanje biljnih alternativa. Plant based proizvodi tek trebaju izgraditi svoju bazu vjernih potrošača i izboriti se za svoju poziciju u televizijskom okruženju, a do tada će ostati u sjeni svojih mainstream pandana.
O AdScanneru
AdScanner je razvio vlastite AI i big data algoritme koji omogućuju razvoj i implementaciju novih marketinških i data rješenja. Rješenja AdScannera danas koristi više od 50 klijenta u 5 EU država, a klijenti su oglašivači, regulatorna tijela, TV kuće, medijske agencije i Telekom operatori. Primjena rješenja je široka: od sinkronizacije TV i digitalnog oglašavanja, optimizacije programskih shema, pa do povećanja efikasnosti marketinških kampanja u realnom vremenu.
AdScanner istraživanja gledanosti kontinuirano provodi na panelu od 900 kućanstava koja predstavljaju 720.000 Pay TV kućanstava u Hrvatskoj. Istraživanje se temelji na jedinstvenom algoritmu za prepoznavanje komercijalnog televizijskog sadržaja (HTV1, HTV2, Nova TV, Doma TV, RTL, RTL2, RTL Kockica, CMC, SPTV).
XRP (Exact Rating Point) je AdScannerova inačica GRP-a (Gross Rating Point). Pri kalkulaciji XRP-a uzima se u obzir stvarna duljina trajanja spota, u sekundama, za razliku od kalkulacije GRP-a gdje se spotu dodjeljuje gledanost minute u kojoj je počeo, neovisno o dužini trajanja spota.