DARKO SVIBANJ
OPEL

Najvažniji obrok u danu

ŠTO DORUČKUJU HRVATI

Analize

29.05.2023

68% sudionika izjavljuje kako doručkuje tijekom radnog tjedna, no u dane vikenda taj se postotak povećava na 75%.

Izvor: GfK Consumer Panel & Services, Hrvatska

Autorica: Ana Popovac, Senior Sales Consultant


U istraživanju prehrambenih navika hrvatskih kućanstava provedenom krajem 2021. godine, analizirane su navike prehrane 1183 sudionika, prateći njihove konzumacije hrane i pića (putem dnevnika konzumacije) i ukupno čak 5767 konzumiranih obroka.

Ovo, najopsežnije istraživanje prehrambenih navika provedeno u Hrvatskoj, i danas je neiscrpan izvor informacija i uvida o načinu prehrane, navikama pripreme hrane, stavovima o kuhanju i prehrani te još mnogim temama. Ovdje ćemo se pozabaviti samo isječkom istraživanja vezanim uz navike konzumacije doručka.

Rezultati istraživanja prehrambenih navika pokazuju da je doručak, kad su u pitanju svi konzumirani obroci, drugi po redu obrok u danu. Pogledamo li „share of stomach“ podatke, vidimo kako doručak čini čak 24% svih konzumiranih obroka, što samo potvrđuje važnost ovog obroka i namirnica koje su u njega uključene.

No, ne doručkujemo jednako tijekom radnog tjedna i vikendom – 68% sudionika izjavljuje kako doručkuje tijekom radnog tjedna, no u dane vikenda taj se postotak povećava na 75%. Možemo reći kako većina sudionika ne preskače „najvažniji obrok u danu“. No, je li taj obrok ujedno cjelovit i zdrav? 

Sudionici istraživanja prehrambenih navika osim dnevnika konzumacija odgovarali su i na set pitanja vezanih uz osobne stavove i navike prehrane. Pitali smo ih u kojoj se mjeri slažu s podugačkim setom tvrdnji, od kojih je jedna i „uvijek jedem kompletan doručak“. Već na ovoj tvrdnji doručak vidimo u malo detaljnijem svjetlu. Naime, od svih sudionika, 40% se slaže s tom tvrdnjom, što ostavlja 60% onih koji doručkuju „polovično“, odnosno doručak im u najmanju ruku nije potpun. Iako većina doručak priprema samostalno, u slučajevima kada kupujemo gotov doručak, riječ je najčešće o kupovini u pekarama. 

 

A kako izgleda doručak koji pripremamo sami?

Među top 5 jela pripremljenih i konzumiranih za doručak nalaze se voće, jogurt, kruh, sendviči i jaja. Uz njih se najčešće piju turska i instant-kava i čaj. Pogledamo li grupe namirnica korištene u pripremi doručka, u najvećim su udjelima prisutni kruh i pekarski proizvodi, jaja, mlijeko, jogurt, suhomesnati proizvodi, maslac, sir, žitarice, voće i namazi.

Što se događalo s ovim kategorijama proizvoda u košaricama hrvatskih kupaca tijekom 2022., te posebno u 2 izdvojena segmenta prema prehrambenim navikama – „Green Enthusiasts“ i „Quick&Healthy“ segmentima?

Tijekom 2022. godine, od devet analiziranih kategorija koje najčešće pronalazimo kao sastavne dijelove hrvatskog doručka, u najvećem broj košarica shoppera pronašli smo kruh i pekarske proizvode. To je ujedno (među analiziranih 9 kategorija) i ona za koju kućanstva odvajaju najviše novca. Ovaj podatak samo je još jedna potvrda visoke stope konzumacije kruha i peciva u hrvatskim kućanstvima, o kojoj se u više ili manje pravilnim razmacima piše i na koju se upozorava u kontekstu (ne)zdrave prehrane. 

Poznati smo po natprosječnoj konzumaciji kruha i peciva u odnosu na zemlje Europske unije, a podaci o vrsti konzumiranog kruha za doručak potvrđuju kako je najčešće riječ upravo o bijelom kruhu. Utješno je, doduše, da je na visokoj drugoj poziciji svježe voće, a slijede sir i mlijeko, tim redom. Ovo su ujedno i kategorije s gotovo potpunom penetracijom, dakle one koje ćemo pronaći u gotovo svim hrvatskim kućanstvima. Visoko na petom mjestu su suhomesnati proizvodi s penetracijom od 90%. No ova se kategorija kupuje rjeđe od prethodnih te ju time pronalazimo i u manjem broju košarica.

Potpuno je jasno da pritom ne kupujemo svi na isti način, već se odnos shoppera prema kategorijama proizvoda, a time i način na koji ih kupuje, mijenja ovisno o njihovim prehrambenim navikama i stavovima prema hrani i prehrani.

Zavirimo li u košarice „Green Enthusiasts“ shoppera, vidjet ćemo kako su oni, barem kad su u pitanju kategorije namirnica najčešće korištene u pripremi doručka, više entuzijasti nego zeleni: u odnosu na prosječnog hrvatskog shoppera, znatno češće kupuju pekarske i suhomesnate proizvode, pri čemu najviše novca ostavljaju na ove potonje.

Segment „Quick&Healthy“ u svom je kupovnom ponašanju nešto dosljedniji onome što tvrdi i u što vjeruje, pa ćemo kod shoppera ovog segmenta znatno češće nego kod prosječnog shoppera u Hrvatskoj pronaći žitarice, svježe voće i jaja. Ovo su kategorije koje Quick&Healthy segment kupuje češće i na koje troši više novca od prosječnog hrvatskog shoppera.

O doručku se zaista dosta govori i piše. Uče nas da je najvažniji obrok u danu, da ga ne treba preskakati i da bi nam trebao osigurati energiju za dan pred nama. No, iako ćemo reći da ga konzumiramo kako bismo pojeli nešto zdravo, u najvećem broju slučajeva ono što zaista jedemo ne odgovara onome u što vjerujemo i govorimo. Puno je prostora za pozitivne promjene na razini konzumiranih jela i namirnica, no nije sve ni tako sivo. Kategorija svježeg voća, primjerice, unosi više od boje u ovaj obrok, a žitarice su također sjajna prilika i velik prostor za inovacije.