SC 1
OPEL

Pet koraka za učinkovitu ESG strategiju u FMCG-u

Implementacija ESG strategije

Analize

18.12.2023

Dionici u lancu opskrbe i društvu u cjelini, sve više traže i zahtijevaju da je tvrtkama iz FMCG sektora ESG jedan od važnijih prioriteta. Potrošači su spremni potrošiti više na lokalne i održive proizvode.

Autori: 

Zvonimir Tadić, Menadžer, PwC Consulting SEE

Aleksandar Stevanović, Direktor, voditelj poslovnog savjetovanja za maloprodaju i robu široke potrošnje, PwC Consulting SEE

U posljednjem desetljeću, odgovorno poslovanje i održivost postali su ključni elementi strategija i operacija kompanija na tržištu robe široke potrošnje, poznatog kao FMCG (Fast-Moving Consumer Goods). Sveobuhvatni pristup održivosti nije više samo trend; postao je neophodan za preživljavanje i uspjeh kompanija u današnjem globalnom okruženju. 

Zadnjih nekoliko godina tvrtke koje posluju na tržištu robe široke potrošnje počele su aktivno implementirati aspekte okoliša, društva i upravljanja (ESG) u svoje poslovanje. Međutim, njihov pristup je često bio fragmentiran i usmjeren na rješavanje specifičnih problema. U suvremenom kontekstu, dionici u lancu opskrbe i društvu u cjelini, sve više traže i zahtijevaju da je tvrtkama iz FMCG sektora ESG jedan od važnijih prioriteta. Potrošači su spremni potrošiti više na lokalne i održive proizvode. 

Izvor: PwC istraživanje 2023 Global Consumer Insights Pulse Survey

 

Izrada ESG strategije

Izrada ESG strategije nije samo formalnost, već kompleksan proces koji zahtijeva preciznost, predanost i transparentnost. PwC vidi pet ključnih koraka koje tvrtke iz FMCG sektora na tržištu trebaju poduzeti kako bi izradile učinkovitu ESG strategiju:

1. Strategija koja je specifična za potrebe tvrtke

Opis: Prvi korak ka oblikovanju ESG strategije podrazumijeva precizno definiranje svrhe i vrijednosti organizacije. Nužno je usmjeriti te vrijednosti prema pitanjima okolišne održivosti, društvene odgovornosti i transparentnosti. Svaka tvrtka mora prilagoditi svoju ESG strategiju svojoj svrsi, vrijednostima i postavljenim ciljevima.

Glavne značajke: Svrha i vrijednosti organizacije predstavljaju osnovne smjernice ESG strategije koje bi trebale biti jasno komunicirane svim relevantnim dionicima. Postizanje uspjeha ESG strategije zahtijeva ne samo preciznu i konstantnu komunikaciju s potrošačima i ostalim dionicima, već i snažnu podršku uprave. Njihova uloga je uz vođenje,  i koordinacija razvoja te učinkovita implementacija ESG strategije.

2. Transparentno komuniciranje ESG ciljeva s dionicima

Opis: Fokus na transparentnost ESG ciljeva prema dionicima ključni je element učinkovite ESG strategije. Takav angažman proizvodi vjerodostojne podatke i pomaže upravi donositi informirane odluke prilikom odabira novih dobavljača.

Glavne značajke: Dionici pažljivo slušaju poruke koje brendovi šalju. Ključno je da organizacija transparentno komunicira svoje ciljeve i svrhu strategije sa svim dionicima, kako bi utjecala na povećanje povjerenja i podrške dionika. Tvrtke koje ne slijede platforme društvenog napretka kao što su smanjenje utjecaja na okoliš i raznolikost i uključivost (DEI - Diversity, equity, and inclusion) mogu se suočiti s negativnom reakcijom dionika.

3. Podrška uprave

Opis: Vodstvo i podrška uprave nezaobilazni su element provedbe uspješne ESG strategije jer su oni glavni pokretači promjena unutar organizacije, koje će direktno utjecati na dionike i poslovne rezultate. 

Glavne značajke: Potrebno je razviti strateški okvir koji uključuje ciljeve, sustav ključnih pokazatelja uspješnosti (KPI) koji će omogućiti upravi praćenje uspješnosti i utjecaja ESG strategije, alate i planove za kontinuirano poboljšanje. Mjerenje učinka ESG angažmana i kako on utječe na poslovni model ključno je u planiranju daljnje ESG strategije.

4. Mjerenje utjecaja i planiranje budućih prilagodbi

Opis: Od ključne je važnosti dati prioritet visokokvalitetnim ESG podacima koji su detaljni, pouzdani i pružaju holistički pogled na lanac opskrbe. Tvrtka može prilično lako prikupiti i organizirati vlastite podatke, ali također mora zahtijevati i motivirati svoje dobavljače da pruže pouzdane i točne informacije koje su potvrdile treće strane, a to nije lak zadatak.

Glavne značajke: Pri prikupljanju podataka tvrtka se najprije treba obratiti najvažnijim dobavljačima, dobiti njihove povratne informacije i analizirati relevantne podatke. Kako bi se osiguralo da ESG strategija unosi stvarne promjene, tvrtke trebaju sustavno mjeriti postignuća. Također, važno je planirati buduće prilagodbe strategije kako bi se pravovremeno odgovorilo na promjene u okruženju.

5. Od malih promjena do velikog uspjeha

Opis: U cilju određivanja postojeće razine ESG-a, treba započeti s procjenom komponenti koje tvrtka već ima, uključujući politike, procedure, alate i talent. Zatim je neophodno razviti strukturu upravljanja ESG strategijom, koja bi trebala uključivati kodeks ponašanja, tehnološku platformu (uključujući nadzor i analitiku) te tim za upravljanje i reviziju ESG strategije.

Glavne značajke: Kada je tvrtka spremna proširiti svoj ESG program, može se obratiti trećim stranama, kao što su tvrtke koje imaju iskustva u poslovnom savjetovanju za ESG strategije, i transparentno komunicirati svoj plan ostvarenja ESG ciljeva. Suradnja i povratne informacije biti će ključni za uspjeh, ali i za izgradnju povjerenja među dionicima. U nekim slučajevima uključivanje dobavljača u ESG strategiju tvrtke može zahtijevati dodatne inicijative.

Potencijalni izazovi za implementaciju ESG strategije 

Pri implementaciji ESG strategija primjetili smo nekoliko najznačajnijih izazova2. Dugotrajan i kompleksan proces implementiranja ESG inicijativa jedan je od najvećih izazova jer zahtjeva značajne resurse i vještu koordinaciju implementacije strategije. Značajniji izazovi pojavljuju se i pri mjerenju, a i samoj profitabilnosti ESG strategije koja često daje pozitivne rezultate tek nakon duljih razdoblja. Dodatak već navedenim izazovima je manjak djelotvornih rješenja i alata za implementaciju ESG strategije, koji su još u fazi razvoja. 

Zaključak

Tvrtke koje usmjere svoje napore na izradu i provedbu učinkovite ESG strategije neće samo  pridonijeti društvenoj i okolišnoj održivosti, već će ostvariti i brojne poslovne koristi, uključujući rast, smanjenje troškova, jačanje ugleda i nove vrijednosti svojim dionicima.

Potrošači sve više cijene održivost, birajući proizvode od tvrtki koje potiču ekološku i društvenu odgovornost. Tvrtke bi trebale pažljivo pratiti potrebe i stavove kupaca radi boljeg razumijevanja njihovih zahtjeva.

S druge strane, zaposlenici sve više zahtijevaju da poslodavci budu aktivniji s ESG inicijativama. Radnici biraju tvrtke s čvrstim ESG strategijama jer to potiče osjećaj važnosti i pripadnosti. Pomoću ESG strategija tvrtke privlače i zadržavaju talentiranije zaposlenike te ostvaruju bolju konkurentsku prednost.

No, implementacija ESG strategije nije jednokratan pothvat. To je kontinuiran proces koji zahtijeva predanost, transparentnost i odgovornost. Svako poduzeće treba izgraditi svoju specifičnu ESG strategiju temeljenu na svojim vrijednostima, svrsi i ciljevima. Uprave moraju pružiti podršku i postaviti jasne ciljeve, dok je transparentna komunikacija s dionicima ključna za izgradnju povjerenja.

Odgovorno i održivo poslovanje nije samo trend - to je temelj budućnosti tržišta robe široke potrošnje i ključ za dugoročni uspjeh.

75% potrošača povećat će potrošnju proizvoda kompanija s dobrom reputacijom i etičkim praksama. Adresira li vaš asortiman njihove potrebe?

                                                                                               

Izvor: PwC istraživanje 2023 Global Consumer Insights Pulse Survey