Ušavši u 2024. godinu, vidimo da se svijet nastavlja mijenjati na načine koji su za većinu nas zabrinjavajući. Na te promjene utječu globalni sukobi, inflacija, klimatske promjene i umjetna inteligencija (AI) koja se uvlači u sve više sfera naših života.
Autorica: Marina Zrile, Client Manager, BRANDpuls, Ipsos
Htjeli mi to ili ne, sva spomenuta događanja također utječu na to kako potrošači konzumiraju i biraju brendove. Uzevši to u obzir, osvrnut ćemo se na četiri ključna faktora koja će oblikovati brendove i njihovu uspješnost u 2024., a i kasnije.
1. Poznavanje makro- i mikrokonteksta – Potrošači su u svojim navikama i potrošnji stalno pod utjecajem svog makrokonteksta (veliki događaji u svijetu kao što su inflacija, klimatske promjene, globalni sukobi i sl.) i mikrokonteksta (s kim smo u trenutku kupovine, kakvo je vrijeme, za koju prigodu kupujemo i sl.). U makrokontekstu brendovi moraju iskoristiti prilike koje im se pružaju za kreiranje pozitivne slike o sebi. Dok je u mikrokontekstu bitno da razumiju svoju poziciju u različitim situacijama i otkriju neke nove prilike. Brendovi trebaju iskoristiti naš mikrokontekst kako bi nam pružili proizvode i ponude koje su nam najrelevantnije u određenom trenutku. Na primjer, pločice od žitarica su na tržište ušle kao jutarnja, odnosno popodnevna grickalica, a danas imaju potencijala da se pozicioniraju kao zamjena za doručak.
2. Umjetna inteligencija kao obećavajući i prijeteći faktor u isto vrijeme – Prikupljajući i analizirajući more podataka, AI omogućuje brendovima da bolje razumiju svoju ciljanu publiku i prilagode svoje poruke. Također omogućuje personaliziraniji sadržaj samih poruka, ali i vremena kada su brendovi u kontaktu s potrošačem, čime se znatno povećava vjerojatnost zadovoljstva i lojalnosti samih potrošača.
Američki lanac restorana Chipotle iskoristio je AI za lansiranje svoje „Doppelganger“ e-mail kampanje u kojoj je putem personaliziranih mailova spajao ljude koji su u istom trenutku napravili identičnu narudžbu hrane kao i oni. Kampanja je postigla velik uspjeh, jer je pokrenula lavinu objava na društvenim mrežama.
Međutim, s takvim mogućnostima koje pruža umjetna inteligencija dolaze i potencijalne prijetnje za brendove. Kako se AI nastavlja razvijati, postoji rizik da ga se iskoristi za manipulaciju i obmanu potrošača. Time se može ugroziti image brenda i povjerenje koje ima među svojim potrošačima.
3. Od brendova se očekuje da zauzmu stav o društvenim pitanjima, ali to sa sobom nosi određeni rizik – Od brendova se očekuje da zauzmu određeni stav o raznim društvenim pitanjima, ali s druge strane također moraju konstantno biti svjesni tog stava i voditi računa na koji način toj temi pristupaju na društvenim mrežama. Danas potrošači bez razmišljanja odbacuju brendove koji se ne poklapaju s njihovim stavovima. To nam potvrđuje i Ipsosovo globalno istraživanje (Ipsos Consumer Tracker, 2023.) prema kojem više od polovice potrošača smatra da je manja vjerojatnost da će kupiti brend koji nije u skladu s njihovim društvenim ili političkim vrijednostima.
4. Brend može pozitivno utjecati na društvo i okoliš – Za zadnji trend ćemo navesti primjer Renaulta koji je kreirao aplikaciju za povezivanje vlasnika električnih vozila i vlasnika kućnih punjača za električne automobile. Time rješavaju problem vožnje na dugim relacijama na kojima nema punionica za električna vozila. I to se kasnije pretvorilo u najbrže rastuću mrežu s lokacijama punjača za električna vozila u Europi.
Unatoč opravdanim strahovima i nesigurnostima koje proizlaze iz trenutne političke i ekonomske situacije, kako kod nas tako i u svijetu, u 2024. brendovi mogu iskoristiti naš mikrokontekst da bi nam ponudili proizvode koji su nam najrelevantniji u određenom trenutku. Mogu iskoristiti AI da bi zadovoljili i oblikovali naša očekivanja. I također, mogu nas pridobiti pokazivanjem empatije prema ljudima i planetu u svojim kampanjama i proizvodima.